onsdag 1 december 2010

För mycket


Nora på Nova och Lilly på Love, jag och syrran promenerade. Här står hästarna och väntar på hårdbröd som dom brukar få av Janne på Klass Foder. Tyvärr kom han inte ut ikväll. Vi är väl-reflexade, eller hur? Det blev en skrittur på fyrtiofem minuter längs Klissvägen ikväll...

Ja, just nu är det lite för mycket av allt. Känns som att allt blir halvdant, men ändå inte!?! Jag tror jag måste försöka "bena upp" mitt liv för att det ska börja kännas bättre...

Men jag ska börja med nåt positivt, Love har bajsat! På rätt tid så nu har vi kunnat skicka iväg hästarnas bajs på test för att se om de har någe maskar i magen. Vi har hållit på i närmare två veckor, tror jag för att kunna skicka iväg detta bajs!

Sedan är det då det andra, med tiden som inte räcker till... Jag vill lite för mycket ibland och har svårt att välja bort saker. Men nu är det dags att ta tag i detta...
Som tex underrubriken till bloggen, hästarna gör mig ung på nytt eller gammal i förtid... Just nu tror jag att dom gör mig gammal i förtid. Jag ser alltid till att hinna med dom, men det blir verkligen annat som blir lidande.
Som tex familjen, Lilly har inte ens fått en adventskalender, vi har ingen adventsljustake att tända första ljuset på. Vi äter middag ap-sent för att jag kommer hem så sent från stallet, även fast jag försöker skynda mig. Karln min som jobbar heltid och promenerar hem, vilket gör att han också kommer hem sent. Jag hinner knappt städa, tvätta och sånt som faktiskt måste göras. Eller jag hinner, men det blir sånt himla stressande.
Karln min och jag har nästan aldrig tid för varandra, vi hinner liksom inte ens prata med varandra. Ofta möts vi i hallen typ. Nä, så här kan jag inte ha det...

Men det är ju så ljuvligt att komma upp till stallet, men jag måste minska ner mina dagar med hästarna. Borde vara i stallet tre till fyra dagar, hur jag nu ska lösa det? Lilly rider på Love tre dagar i veckan och då vill hon att jag ska rida med henne. Då är det bara en dag kvar för mig att rida om jag ska rida fyra dagar i veckan. Jag vill gärna rida lite hårdare, när jag rider med Lilly blir det mest bara skritta. Skulle ju även vilja träna i ridhus ett par tre dagar i månaden, men det tar alldeles för mycket tid... Åååå, hur ska jag göra..?
Nu låter det som att det bara är jag som tar hand om hästarna, men så är det absolut inte. Syrran gör massor med hästarna! Eller att karln min inte tar sitt ansvar här hemma, för det gör han! Men det har blivit lite så att all min fritid går åt till mina älskade hästar, och det verkar inte funka när man har en familj..? Avslutningsvis så kan jag säga, att jag verkligen inte vill ha tillbaka livet innan hästarna. Då var det bara jobb, städa, fixa och dona här hemma, då hade jag ingen hobby alls, boring...

8 kommentarer :

MoM sa...

Glöm ej att hästarna är en hobby. De ska du njuta av när du har tid.Lite stallskötsel hinns väl alltid med. Du har väl jobbat ovanligt mycket nu också eftersom det är så mycket personal som varit sjuk.
Har du ingen i bekantskapskretsen som kan hjälpa till lite då och då?????????? Kanske det är skämmigt att be om hjälp!
Läste just att karln din också har tidsbrist.

Tilda sa...

Som sagt, nu är jag ju hästfri så det är bara att säga till om ni behöver hjälp. Intagning, mockning eller ja. Vad som helst. Var inte blyga ;)

Urra sa...

Ja, det är svårt att få allt att gå ihop. Dessutom är ju inte jag så intresserade av de hästar vi har nu, tyvärr. Tilda vill ju hjälpa till så hon kanske vill ta dom en dag i veckan eller nåt. Iaf ett tag nu så du får komma ikapp. Sen får du väl sluta att gå med mig upp de dagar som jag faktiskt tar dom.

Eva Östman sa...

Några tankar från en som ju inte alls känner dig :-) om hur du skulle kunna få ut mer av ridningen de dagar du rider med Lilly:


Om du vill träna mer fast du bara skrittar, kanske du kan hitta intressanta och nyttiga övningar i den akademiska ridningen? Där jobbar man hästarna mycket i skrittövningar och när man sedan travar så är hästen stark och smidig. På så sätt kan du träna hårdare utan att rida fortare.


Jag tycker själv mycket om att träna Zäta på långa tyglar. Kanske du skulle skicka efter Piet Bakkers film om hur man gör från Ellen Ofstad och se om det är något för dig? På filmen visas det mesta på bana men det går fint att göra i naturen också, när man väl kommit igång. Då är du på backen och går vid hästens höft. Även där kan du göra massor av övningar i skritt men också i trav, för även om hästen travar så travar den så sakta/samlat att man själv fortfarande går i promenadtakt. Även det gör hästen stark och genomgymnastiserad utan ryttare på ryggen. Många saker är ju lättare för hästen att först få göra utan ryttare och när man sedan sitter på har den lätt att göra det svåra :-) Kanske detta kan vara något du gör någon av de dagar i veckan du är med Lilly?

En tredje idé är att fokusera på din egen kropp där i skritten, känna att du är följsam i alla leder, andas rätt och är avslappnad. Övningar du kan göra är att se om du få hästen att följa din energi. Ökar hon på skritten om du ökar din energi? Saktar hon ner stegen om du andas saktare och rör höfterna mindre? Parelli lär ut hur man jobbar i faser och även om man inte håller på med horsemanship är det ett suveränt sätt att få hästen så uppmärksam och följsam att det känns som om hon läser dina tankar :-)

Fast inget av detta hjälper dig ju ett dugg med dammråttorna :-)

Kämpa på - jag hoppas du hittar ett sätt att vara i balans med livet!

Ingela sa...

Fint skrivet av dig! Har inga bra råd, men min spontana tanke ä r till att börja med att göra precis det du gör här, dvs kommunicera, dvs prata om det och "föra ut ditt budskap" =) så kanske det dyker upp lösningar, oväntade eller inte. Jag menar inte på något speciellt sätt eller till någon speciell, utan bara att "låta det komma upp ", precis som när man har mycket att komma ihåg, så ser man till slut bara en läsning att skriva listor listor listor som många gör. På nåt sätt så känns det iaf bättre sen, och nåt reder till sig. Allt så förbehållslöst bara sätta på pränt eller i ord det man vill ha ändring på, utan att veta HUR det ska se ut, dvs vilken ändring, utan vara öppen för vad som kommer till en när man väl "sagt sitt", på ett eller annat sätt.

Och så dök det här upp inspirationstips och hjälp till ridningen, sen kanske det kommer annan input från annat håll om annat, vad vet man =)

Eller så kanske det helt plötsligt som ett svar bara kommer in nya idéer i ens eget huvud om hur man kan göra nåt annorlunda, som man då vågar testa. Man kanske bestämt att man gör vissa saker på ett sätt för man vet att det funkar och vill inte riskera något, men det kanske går att göra annorlunda? Precis som du själv funderar över här. Men det blir bäst om det kommer från en själv så man känner att det känns bra =)

Önskar er alla utrymme för er själva =)

Ingela sa...

inte "läsning" - LÖSNING ;o)

Kerstin sa...

Om jag inte minns helt fel så hade du liknande funderingar förra vintern, så även jag. ;) Denna mörka årstid ÄR verkligen jobbig, men vi klarar det!! Hoppas du kan få hjälp några dagar i veckan med hästarna, det underlättar ju verkligen. Ang. Evas förslag så har jag filmerna..
Ska ni sälja Love?
Ha det bäst och krya på dig! <3

Anonym sa...

ÅH vad jag känner igen mig i ditt inlägg!!! Här hade vi det så att jag var hemma med ungarna medan de var små (ett val vi gjort som passade oss just då) och jag hade tid med allt som skulle göras här hemma. Min man blev nog ganska bortskämd.
Sedan skaffade jag ett deltidsjobb som nu vuxit till nästan ett heltidsjobb och så skaffade jag två hästar med tjejerna. Gissa hur mycket vi ses här hemma? Det är ganska sura miner emellanåt faktiskt, men samtidigt - hur rolig fru skulle jag vara om jag inte fick göra nåt jag älskar? Jag älskar mitt jobb och jag älskar mina hästar och blir nog en trevligare människa genom att få hålla på med det tror jag!