tisdag 14 december 2010

Tilda provrider

Nova har vilat idag, jag har inte ens varit upp till stallet, syrran har fixat idag igen. Kristina har ridit Love, hon var ute och red närmare en timme trots drygt tjugo grader kallt. Vilken tjej!


Ikväll har syrran, jag och Lukas varit på Färsta och tittat när Tilda provrider Kimberly.
En D-ponny som är född 2006.

Den var fin, men det är ingen häst som jag skulle köpa. För ung, ett sto och dom vet inte hur den är med lastbilar och sånt. Precis som Nova var när vi köpte henne, och det har varit ganska mycket jobb, och hon är fortfarande inte säker i trafiken. Jag skulle inte göra om samma köp som vi gjorde, om jag hade haft facit i hand, om jag säger så...
Men jag tror att Tilda föll för hästen...

Här kommer en liten filmsnutt:

7 kommentarer :

Tilda sa...

Men man kan ju ändå inte tänka så.. för Nova är ju ja.. lite seg sådär. Om hon tex. hade varit som starlin, lite åt det pigga hållet men ändå jättesnäll. En häst som ni båda tyckte var perfekt. Då tror jag inte att du skulle känna så.. Plus så tar det olika lång tid för alla hästar alla lära sig saker. Tex,att inte vara rädd för lastbilar, traktorer, mm.
Det är vad jag tror i alla fall!:)
Sen så har hon mycket arab i sig och det är bevisat att de har lättare för att lära sig saker och det går fortare. Men de är klart att de ändå är olika från häst till häst.

Ja, jag gillade henne väldigt mycket. Inte för seg eller för pigg utan precis lagom. Jättehärlig! Man behöver inte sitta och skänkla och inte sitta och ta tillbaka henne hela tiden. Hon var helt perfekt enligt mig! (y) Dock har jag ju inte ridit ut på henne så vi får se hur det går!:)

Urra sa...

Jag tror inte att Maria menade att misstaget beror på att jag inte gillar Nova. Utan mer att vi inte insåg vad mycket jobb det är att ha en unghäst, iaf om man vill att dom ska lära sig nåt. Vi har ju gjort misstaget och inte tagit tillräckligt mycket hjälp med att utbilda Nova. Det är något vi borde ha gjort redan från början, då kanske det hade varit en annan häst idag. Vi tänker alltid att vi ska börja träna men så kommer något emellan och det blir mycket pengar. Just den här årstiden måste man ju dessutom åka iväg och träna för att det ska bli något och då blir det inte billigt. Sen är det såna praktiska saker som att ha rätt bil för att ta sig uppför våra backar med transporten osv. Det är nog det som gör att jag och syrran ångrar oss mest när det gäller köpet av en unghäst. Det skulle ha varit mycket enklare med en "färdig" häst, som kan grunderna.

Sen gjorde vi ju misstaget att bara rida henne en gång var och inte var det lång tid heller. Vi gick med på en veterinärbesiktning på gården utan att vi var med. Förstår inte vad vi tänkte med.

Jag hoppas för Tildas skull om det verkligen är hästen hon vill ha att det kommer att funka och att det går bra. Det är nämligen dax för Tilda och Karin att få lite tur när det gäller hästar.

Hanna sa...

Såg det här inlägget efteråt, trist att ni inte känner er nöjda, men det går ju alltid att sälja.

Förstår dock inte riktigt vad du (Urra) menar med att ni gick med på en veterinärbesiktning på gården som att det vore ett misstag? Vi böjde henne ordentligt och Mats från DV som var ut är jätteskicklig, förstår inte riktigt vad som skulle varit annorlunda om ni hade varit med?

Hon gick ju igenom prickfritt och fick beröm för hur fin och trevlig hon var...

Urra sa...

Hanna, vi har alltid predikat att man bör göra en ordentlig veterinärbesiktning utförd på en klinik. Just av anledningen att det går att göra mycket mer kontroller på en klinik än vad det gör när man är hemma. Så upplever vi det iallafall.

Dessutom tycker jag att vi borde ha varit med, det är också sådant som jag bara tycker eftersom jag i vanliga fall är en väldigt noggrann person som vill ha kontroll. För mig var det ett av misstagen som vi begick när vi köpte Nova. Och jag är inte nöjd med henne och så kan det oxå bli även om man rider fler gånger innan man bestämmer sig.

Hanna sa...

Urra: Jättetråkig att ni känner så, men som sagt så kan ni ju sälja henne.

Det låter på dig som ni i stort sett blev lurade och det förstår jag verkligen inte. Om ni hade velat så var det ju fritt fram för er att provrida hur många gånger ni ville, ni kunde också valt att vara med på besiktningen eller gjort en egen på klinik om ni så ville.

Och om jag inte minns fel så hade ni ju henne på prov/öppet köp några veckor.

Urra sa...

Vi känner oss inte lurade av dig Hanna, däremot är jag väldigt besviken på oss själva att vi inte tog chansen att provrida mer än vad vi gjorde och att vi inte åkte med dig till en klinik och gjorde besiktningen. Därav vårt råd till andra att göra det när chansen finns.

Hanna sa...

Det hoppas jag verkligen inte att ni gör för jag förstår inte vad mer jag skulle kunna ha gjort.

Men upplever ni att det är något fel med henne nu? Och om det är så, har ni varit in på klinik och kollat upp henne?

Som sagt, jättetråkigt det här. Med facit i hand så ångrar jag också denna affären. Hoppas ni hittar ett nytt hem åt henne och att ni hittar en annan häst som passar bättre till er. Spekulanter på henne är välkomna att ringa mig om de vill höra hur hon var som ung eller dylikt.