onsdag 29 december 2010

Hästar från förr, del 1


Syrrans och mina allra första hästar, pappas hembyggen! Från vänster jag på Silver, syrran på Pysen oxå lilla Lotta...


Jag, Miss-Oliver (Missi) och Karolina (ägaren), hemma i Nolby. Missi betydde massor för mig mellan åren 1976-80, jag kommer ihåg vilken lycka det var när jag första gången fick mocka till henne. Och tänk när jag fick börja borsta och så småningom börja rida henne!!! Dessutom var Karolina min idol...

Under dessa år skötte jag även om Stjärna, Isabelle och Silver.
Stjarna fra´moar (Stjärna), en islandshäst var den allra första ponny som jag fick börja att sköta om. Hon var min älskling, tyvärr hittar jag inget kort på henne (mitt gamla fotoalbum är borta, så alla foton har jag fått låna av syrran).


Isabelle var en D-ponny som jag skötte om i perioder när ägaren var less.


Silver-Dream en B-ponny som jag även tävlade lite på.


Sunny-girl dotter till...


...Nathalie, dessa två "tok-hästar" var syrran och jag fodervärdar på och hade hemma, sommaren -81. Sunny bet syrran rejält i armen första dagen vi hade henne. Det var bara pappa som kunde ta in och ut henne ur hagen, hon var helt galen, men underbar att rida...

Hösten 1981 fick jag min alldeles egna ponny, Sweet Lady. Mer om detta i del 2...

5 kommentarer :

Ulrika sa...

Åh, jag hade också sådana där trähästar. Hade glömt av dem. Mina hästar minns jag.

MoM sa...

Nostalgi, nostalgi å vad vi ser fram emot del 2. Inte underligt att ni har så´n bra balans eftersom era första hästar var så stadiga.

MoM sa...

Undra om det inte är när man uppnått fyrtio som man börjar att titta tillbaka på det som varit, eller vad tror du?

Urra sa...

Härliga bilder och minnen. Du får väl lägga in en videosnutt på när du tävlade Silver, du vet den där gången när han var på väg ut under grinden....

Nypan sa...

Jag har min lilla Olympus 730.
Den är några år gammal, men den är liten o behändig.
7.1 megapixel och 3.0 X optisk zoom.
Den klarar av fukt extra bra så det går att ha den i fickan när man rider ut i snö-skogen :D

Dom säljer en nyare variant (Olympus 3000) för 1399:- på teknikmagagasinet, den klarar tom vatten ner till 3 m djup (skulle vara kul att ha) :P