torsdag 30 december 2010

Hästar från förr, del 2


Sweet Lady en D-ponny, korsning mellan Angloarab och New Forest, var min första egna häst. Vi köpte henne från Mora september -81.
Hon var en jätteduktig dressyrhäst och hon tyckte mycket om att hoppa. Jag lärde mig massor av henne, hon var supersnäll, man kunde göra vad som helst med henne.
Jag hade stor framgång med henne på dressyrtävlingar och vi fick många fina placeringar i hoppning oxå. Men mest av allt älskade jag henne för att hon var så fantastiskt snäll, man kunde lita på henne till 100%. Tror inte att jag mött på nån annan så genomsnäll häst som henne.
Tyvärr blev hon skadad i benen och utdömd, men jag valde ändå behålla henne som promenadhäst, eftersom jag inte kunde skilja mig ifrån henne. Men tyvärr fick vi ta ner henne hösten -84, för hon mådde inge bra av att bara gå i hagen och inte få jobba. Usch, det var jobbigt!



Eftersom vi hade henne i ett eget stall bakom huset så fick syrran låna shettisen Pontus, så att Lady fick sällskap. Det var en riktigt tjurig shettis det, syrran och han hade många fajter...

Syrran var nu rejält hästbiten, tjatade och tjatade tills hon fick B-ponnyn Fridolin. Mer om detta i del 3...

4 kommentarer :

Urra sa...

Herregud vad liten jag var (även då) och vad mycket päls han hade Pontus. Det var en riktig tjurskalle, tror att han tom slår Love i tjurighet, eller så beror det på att jag utmanade honom så mycket som jag gjorde. Han var dock inte hälften så pigg som Love är, inte så stor risk att han stack med en.

Jag måste säga att jag tycker att Nova påminner lite om Lady på huvudet. Fast jag har nog inte träffat nån häst med så snälla ögon som Lady hade.

MoM sa...

Ser fram emot del 3. Vad kul det är att läsa om gamla meriter och era eskapader till häst.
Man skulle kunna tro att det är Lukas som rider Pontus. Mor o son är verkligen lika på detta kort.

Ingela sa...

OJ sweet lady, vilket djur. En riktigt sagohäst verkar det som! hästar som är så där perfekta på ena sättet brukar man ju ibland inte kunna använda så aktivt och t ex tävla med istället, men hon hade verkligen allt =) Pontus verkar varit en "helt vanlig" shettis han ;o) hihi

Tack för ett inspirerande år och önskar er ett härligt hästår =D

Kerstin sa...

Skoterkängor och jofa hjälm, det var tider det!! <3