fredag 31 december 2010

Hästar från förr, del 3


Så har vi då kommit till syrrans bästa häst, Fridolin (Fridde). Ett gotlandsruss, 123 cm i mankhöjd, en B-ponny. Helt underbar häst, glad och pigg, men ändå väldigt lydig (påminde lite om Starlin). Syrran tävlade honom både i dressyr och hoppning, med stora framgångar, bla vann dom DM i dressyr ett år. Tyvärr som alltid med mindre hästar så växer man ur dom, det gjorde även syrran. Vi hade honom mellan åren 1982 till 1985.


Flower Ten (Curry) fick jag vintern 1985, efter att ha deppat och sörjt massor efter Ladys bortgång. Jag sa till mamma att den enda häst jag kunde tänka mig var Curry... Så hon ringde och frågade om han skulle säljas, vilket dåvarande ägare kunde tänka sig att göra om hon tyckte om oss. Ja, vi blev godkända och Curry blev vår.
Han var helt olik Lady, inte trafiksäker, ganska stressad och väldigt pigg. Det var många gånger jag grät för han var så besvärlig i trafiken, men med tiden lugnade han ner sig.
Han var väldigt trevlig att rida dressyr på med ett underbart steg, hoppa tyckte han oxå om.
Men jag tror att jag bara tävlade honom i dressyr och det med goda framgångar. Jag red lag-SM (för Njurunda Ryttareförening) på både honom och Lady och vi tog oss till final alla år, inte illa!!!

När jag blev arton år och inte fick tävla mera tappade jag intresset mer och mer. Syrran tog då över Curry och dom utvecklades mycket i dressyren tillsammans.
1991 sålde vi Curry, sedan blev det ett långt, långt uppehåll från allt som har med hästar att göra.
Men nu är man fast igen, det är härligt med hästar!

3 kommentarer :

Urra sa...

Det är kul att läsa om våra gamla hästar men jag måste ju rätta dig lite. Fridde var faktiskt hela 124,8 cm hög. Vi vann faktiskt DM i dressyr två år i rad. Tror det var både 1984 och 1985. Det var ett snyggt kort du hittade på Fridde.

Du berättade inte så mycket om Curry, men han var iaf en Connemara som var född 1978, dvs 7 år när vi köpte honom.

Du missade att berätta att du även var med på SM på Helen Danielssons häst, en c-ponny. Du lyckades bryta nyckelbenet på prisutdelningen då du var för lat att sadla så du åkte av med dunder och brak. Det måste ha varit året mellan Lady och Curry.

När du var och red SM på Curry, som måste ha varit 1986, din sista år på ponny hade du precis varit sjuk så du knappt orkade rida honom. Jag fick rida fram honom åt dig. Jag och Fridde blev aldrig betrodd att delta i SM fast vi hade så stora framgångar i dressyren.

Kerstin sa...

Tack Urra för lite mer info. Tyckte oxå det var lite kort om Curry, som var så fin!! Den enda jag minns av era hästar. Kommer ihåg att jag tyckte han var så attans läcker. Men koret gör honom inte rättvis, tycker jag. ;)

Unknown sa...

Hej! Jag heter Manjula Nilsson och jag var Fridolins sista ägare. Han blev gammal. Vi var tyvärr tvungna att ta bort honom för ca 17 år sedan. Han bodde då på Holafors ryttarförening (där jag typ bodde). Det var min första häst. Jag tog över honom efter min vän Pernilla Nilsson från Resele. Han hade ett väldigt bra liv både när Pernilla och jag ägde honom.