lördag 20 februari 2010

Många stalltimmar

Idag har det varit många kyliga och härliga timmar i stallet. Det började med att Tilda och jag for till stallet för att motionera hästarna. Det blev mycket borsta, klia, massera oxå ridning på Nova & körning av Love. Det var -17° och blåste hur mycket som helst, men vi var ute i drygt 40 minuter, ganska friskt. Hästarna var pigga. Helst Love, han vet nog inte vad skritt är... Det blev 2,5 timmes hästande... For sedan hem och fixade lite lunch.


Min älskade pappa & mamma, värsta fixarna!

Därefter blev jag upphämtad av min käre mor & far, vi for till stallet för att fixa hagen. Pappa är bara bäst på att komma på lösningar (vill bli som honom, en fixare)!!! Han har gjort nå bockade stålfästen, som han har satt fast i järnstolparna, med nå grejs (vet inte ens vad det heter) som man skruvade fast stålfästena med. Sedan satt vi en bräda igenom fästena. Massor av tack, pappa! Nova fick gå ut utan täcke, för att kunna känna den lilla ström som finns i tråden. Ha, jag tror hon fick en liten stöt för hon tryckte emot tråden och sedan hoppade hon bakåt.
Love var jätterolig när vi höll på med grindöppningen, han var med hela tiden, väldigt sällskapssjuk... Nova hon stod och mumsade hö hela tiden.


Love hade nog gärna velat att vi varit kvar längre, han var riktigt sällskapssjuk...

Jag var i stallet ytterligare tre timmar för att kolla så att Nova inte skulle gå ut. Gissa om jag frös??? Som tur var hade jag kaffe och mammsens goda kanelbullar att mumsa på, tack mammi!

När Nova började frysa kom karln min upp för att hjälpa mig ta in hästarna. Stallägarn kom oxå för att ta in sina hästar. Hingsten var helt vild, 25 år och for omkring som en galning! Tror att Novas brunst har börjat lagt sig nu, men nu är Kvinnan brunstig istället. Pimmen (hingsten) har nu fått smak på det där med tjejer, så han är verkligen på G!!!

Äntligen en hästdag utan incidenter, trodde jag ja! Stallägarn och hans fru tog in Kvinnan & Flamman samtidigt som JC & jag tog in våra hästar. Jaha så tappade "frugan" Kvinnan, som då kom springande till oss... Love och JC klev bara åt sidan, som tur var fick jag tag i Kvinnan. Där stod jag med två "surmärrar" att hantera. Kvinnan skulle absolut fram till Nova, som skrek i högan sky. Men dom lugnade sig och allt slutade väl. Som tur var!

2 kommentarer :

Elisabeth sa...

Skönt att du har en fixarpappa. Hoppas det blir en lugnare vecka nu.

Urra sa...

Vi har världens bästa föräldrar. Dom finns alltid där och fixar och donar när man behöver dom.