torsdag 11 februari 2010

KS behandling

Idag har Nova blivit helt genomgången, hon har fått Kraniosakral behandling av Ingela. Hon höll på i tre timmar, Nova bara njöt. Hon reagerade mest när lungerna och luftrören blev bahandlade. Oxå var det nackkotorna, höfterna och benet som hon har såret på som Nova reagerade på. Ingela behandlade även inne i munnen, det var en ny erfarenhet för mig.
Även denna gång reagerade Nova med att gäspa gång på gång, oxå blev hon jättelång i kroppen, hon sträckte verkligen ut sig.


Här håller Ingela på med det skadade benet, sedan nacken.


Ååå, det gäspar jag på, säger Nova. Som avslutning tog Ingela munnen och näsan oxå.

(Ingela, du får gärna skriva en kommentar om vad du har gjort med Nova, jag hänger liksom inte riktigt med. Och tack för hjälpen).

Såret var ihopläkt idag, nu är det skorpa över hela, äntligen. Nu gäller det att få det mjukt så det inte spricker upp på en gång. Hon ska nog få gå ut i hagen imorgon när Urra slutar jobbet.

Emilia och Lilly har ridit Love idag, han hade skött sig riktigt bra. Har pratat lite med Lilly idag om Love. Om han inte börjar lyssna på Lilly så hon klarar av honom kan vi inte ha honom kvar. Hon blev såklart jätteledsen för hon älskar honom över allt annat. Så hon skulle bestämma sig för att inte va rädd längre. Vi får se hur det blir, det får framtiden visa.

9 kommentarer :

Urra sa...

Skönt för Nova för att få så mycket uppmärksamhet. Hoppas det går bra för Lilly nu när hon har bestämt sig. Jag håller tummarna för henne.

Maria sa...

Ja, det kan nog behövas. Vi får se hur det går, är man rädd så är man.

Nypan sa...

Ni får träna en massa PNH med den lilla mannen :-D
Då blir han foglig som ett lamm
;-)

Kramar

Urra sa...

Det var ett bra förslag. Lilly var väl intresserad av det? Det vore nog någonting. Ni får ta bägge hästarna med er till Grönängen (visst är det där ni brukar hålla till?)och träna. Det gillade väl även herr Carlsson...

Maria sa...

Ja, det vore kanske inte så tokigt. Kunde vara riktigt kul. Bara inte nån häst gnäggar för då blir väl Lilly rädd...

Unknown sa...

Hejhopp!
Jag ska skicka några bilder på hur det ser ut inne i munnen, uppe i gomen, så kan jag förklara lite hur jag upplevde vad som hände där :D

Det ska bli intressant att se hur bakbenet reagerar framöver. Hon blev ju riktigt avslappnad och mjuk i höger bakben som hon var spänd i och hade en ansträngd muskel i "skinkan" som löper från ländrygg bak till höftleden.
När vi lyfte det bakbenet efteråt så var det inget som tog emot längre och hela korset var också mjukt. (tur hon inte ska ridas nu direkt ;o) Kan ju bli träningsvärk där, om inte imorgon? så kanske andra dagen. Troligtvis ...

Så det kan du känna själv när du tar in henne framöver, klämma-känna på skinkan (du såg ju var) och se om den hårda "limpan-strängen" är där eller om den håller sig mjuk. Isåfall sen också hur det känns i ridningen...!?

Återkommer!

ps det tog nog inte riktigt tre timmar ändå, själva behandlingen åtminstone ;o) Jag hade iallafall en akademisk kvart innan jag kom, och sen blir det lite prat runtom. Men det vill gärna ta lite extra undersökningstid första gången, det får jag erkänna =)

Anonym sa...

Nova har tydligen fått sig en rejäl omgång. Så skönt för henne att få så mycket uppmärksamhet.
Stackars, stackars Lilly som inte bör vara rädd för den lille. Rädsla är ju inget man rår för. Kanske tipset ni fick för att få honom lydigare skulle vara värt att prova. Älskade Lilly, lycka till.

Maria sa...

Tack Ingela för att du förtydligade det du gjorde med Novis, nu ska hon få lite stretching och massage av mig oxå.

Anonym, vad gäller Lilly och Love så får tiden utvisa vad som händer.

jenny sa...

En sån där behandling vill jag också ge min häst!!
Var hittar jag Ingela?