måndag 18 januari 2010

Rackartyg

Nova är riktigt pigg nu för tiden, eller har hon kanske börjat med rackartyg. Även idag när syrran och jag var ute och red började Nova "krumbukta" sig. Alltså, hon är ju glad och pigg, men jag undrar om hon har börjat testa mig lite. Hur som helst sa jag ifrån idag, hon vart då ännu värre och det kändes som att hon försökte få av mig, sedan lyssnade hon och lugnade ner sig. Tar gärna emot tips, hur jag ska bete´mig när hon gör sina busigheter/testningar...

Love var oxå jättepigg idag, syrran orkade nästan inte hålla honom, han är så stark. Inge bra för småtjejerna alltså. Man är glad för varje dag som han sköter sig med barnen.

Syrran tog in Love sedan hjälpte hon mig med dressyren en stund. Det gick sådär, jag satt och tittade ner hela tiden, syrran fick säga till mg om och om igen.. Jag var nöjd med Novas galoppfattningar, dom gjorde hon riktigt bra, men annars, nja inget vidare...

4 kommentarer :

Urra sa...

Jag tycker du är lite hård mot dig själv, att du tyckte att hon inte gick framåt beror knappast på att du tittar ner???

Unknown sa...

Hm, om du tror själv att det kan vara nåt hon känner av eftersom du börjat fundera i de banorna så går det ju naturligtvis att spåna vidare på det.
tex
Inte ovanligt så kan de reagera med att t ex krumbukta sig och t ex vilja springa "av sig" och verka pigg när det finns lite slem nånstans i luftvägarna.

Speciellt kan det samlas lite grann längst ner precis innan luftstrupe övergår i lungor, där är det lite platt och behöver kanske lite hjälp på traven att komma ut, snora ut eller hosta upp. Precis som det kan bli under behandling också, snor eller hostning.
Ofta brukar de då vilja hjälpa sig själv genom att just ta en ordentlig lång galopp och få sträcka ordentligt , dvs ta ut framsteget och baksteget och göra rent hus ;o) i hals och lungor.

Om de hostar då är det BARA positivt =) ingen förkylning ;o)

Ibland går det dock inte att börja galoppera och sträcka ut utan de skuttar på alla fyra innan de kommer iväg, det har nog också med syrehämtningen att göra, hinner inte ställa om.

exempel.
Hopphästar som har lite slem liggandes i det stället kan man ibland märka att det går bra att rida ända tills efter första hindret på en tävling tex (för att beskriva bildligt hur det också kan vara) när de landar efter första hindret så flyttar sig slemmet lite och kanske rent av också täpper till eller gör lufttillförseln lite trängre och så antingen vägrar de på andra hindret eller börjar bocka däremellan , helt enkelt för att de försöker få bort det som är i vägen eller irriterar. Har hört flera som ofta har problem med att hästen alltid vägrar på just andra hindret.

Framhoppninsghindren är ju inte lika höga så det blir inte samma kana framåt i halsen som när det är "riktiga" hinder. Sådärför gör de kanske inget redan då, om det bara inträffar på banan.

Lite slem behöver inte vara att de har halsinfektion el likn. Det är ofta så, i och med att vi inte kan ge dem exakt optimala livsförhållanden =) och tack o lov tränas och rids de flesta hästarna ju ;o)
då ser man att det kan komma lite blött eller vitt genom näsan.
Precis som vi människor så får ju hästarna också lite mer eller mindre lätta allergisymptom, damm är ju svårt att undvika. Man gör så gott man kan =)

fyrsprångsmarsch kanske? ;o)
kanske med syrran då som vill ha mera fart ;o)

Det var ett exempel, eller så är det nåt annat!

Malin sa...

Hon kanske bara är glad :D Kul att hon känns positiv. Jag väljer att tro att det är den otroligt härliga sadeln du har köpt som gör att hon helt plötsligt är så rörlig :D

Maria sa...

Tänk om dom kära hästarna ändå kunde prata med oss, i alla fall ibland...
Tack för era tankar!