torsdag 14 januari 2010

Fjantig, fjantigare, fjantigast...

... det är Nova det. Red upp genvägen från stallet bort till paddocken, fram och tillbaka i djupsnön, ganska arbetsamt för lilla fröken tror jag... Hon var så himla fjantig: för sin egen skugga, hästarna i grannhagen och för att inte tala om större bilar. Det är faktiskt så att hon börjar bli lite väl fjantig, tycker jag, helst vad gäller trafiken...
Jag börjar genast fundera vad det kan bero på. Kan det kanske vara havren, hon har på den senaste tiden börjat få lite mera och man har ju hört att vissa hästar blir fjompiga på just havre. Kanske är det den som är "boven" i det hela. Nästa fråga är isåfall: vad ska jag ge henne istället??? Hon behöver lite uppiggande energi eftersom hon inte har någon egen "motor" när man rider henne.

Men idag kändes hon pigg, jag tror hon gillar att trussa i djupsnö. Det var otroligt vackert, soligt och kallt när vi var ute på vår tur. Det var -19°, snön gnistrade både på marken och träden. Hade yllesockor och angora långkalsonger (fått låna av min snälla kollega, tack Mona), under varma stövlar och täckbyxor, så jag frös för en gång skull inte. Red dessutom i min nya sadel, den är underbar! Måste byta sadelgjorden till en mindre bara, hade köpt en 60 cm, men den var i största laget. Får fixa det i helgen. Jippi, snart är en arbetsvecka gjord, bara en dag kvar. Imorgon fixar syrran med hästarna, så imorgon blir det inget stall för mig. Skönt, eller!!!


Pappas "vattenhinksuppfinning" funkar inte nu när det är så kallt. Därför är det gott med vatten när man kommer in. Lite bökigt det där med att vattnet fryser, hästarna bör ju ha tillgång till vatten hela dagarna...

3 kommentarer :

Urra sa...

Ja, du får det du funderar på du. Är det inte det ena så är det det andra....
Det blir nog ingen körning med lillen idag. Gick imorse och det var lite kallt.

- sa...

Krafft Sport och Betfor gav jag henne när vi tränade lite hårdare. Fast då åt hon havre också utan att jag märkte utav det på ett negativt sätt. Hoppas du hittar på vad det är iaf!

Kerstin sa...

Tror du inte att det är kylan som gör henne lite extra "spokey" nu då? Min får bar hö, vitaminer/mineraler och möjligtvis lite betfor och havre om vi rider så gott som dagligen, men då frå hon knappt ett halvt kg havre, så olika.. Finns ju havre fri musli..
Min dotter är 6 år, intresset går UPP och NER, mest upp (lyckliga jag!!).Vår Prins är en riktig pärla!! Tog för givet att de överdrev när vi var och kollade på honom och de berättade HUR snäll han var, men han är det!! Spelar ingen roll hur pigg han är så gör han aldrig mer än de klarar av, OM de av ngn anledning trillar av, så stannar han snällt och väntar på dem. Svårt att säga generellt vad/hur man ska göra med en busig ponny.. Är den het, betsla upp den, jag är emot skarpa bett, men har insett med åren att det är bättre för barn att rida med ett skarpare bett ett tag, så de känner att de klarar av hästen, sedan byter man tillbaka. Barn rider ju ändå oftast på lite lös tygel. Som förälder kan man ju oxå jobba den från backen, jag har jobbat Lukas mkt på lång tygel och gjort trick, vilket gör honom så nyfiken så han har liksom inte tid att busa. Men som sagt, vår Prins köpte vi som den Prins han är!! <3
Blev långt det här!!
Vad köpte du för sadel?