onsdag 21 april 2010

Tränat för syrran

Men jag började med att åka upp med Lilly så hon fick träna "frihetsdressyr" med Lovepojken...


Hon har precis gjort gesten för ligg,


rulla


och rulla runt...

Eller kanske rullade han av egen vilja!!! Men hon fick honom att komma till henne, stanna, gå och springa på kommando. När han gjorde något bra lade hon en nyinköpt godis på backen. Love var lycklig, som alla kan förstå. Och det hela slutade med att han fick gå in i boxen, där uptäckte han den nya "godisstenen".

Kärlek...

Efter middagen red jag dressyr för syrran. Det började fruktansvärt dåligt, Nova var så rädd för allting att jag höll på att bli galen (helt fel sätt att reagera på). Syrran frågade t.o.m om vi kanske skulle avbryta, men nej jag ville fortsätta. Tog några djupa andetag och skärpte till mig. Nova blir såklart ännu mera frustrerad när jag blir irriterad, det är bara att försöka lugna ner sig och fokusera på vad man ska göra. Jag blev lugnare och hon blev mer samarbetsvillig.
Det gick riktigt bra efter ett tag, red drygt en halvtimme, jag trodde vi hade ridit mycket längre. Hon behöver mycket galopparbete, hon orkar inte riktigt i galoppen. Antingen springer hon ifrån eller så bryter hon av. Men hon hade en stor galopp idag, kändes faktiskt inte som att jag satt på en sådan liten häst som hon faktiskt är.
Jag är så imponerad av henne, nu lyssnar hon så bra på skänklarna och "krummar" inte alls ihop halsen som hon gjorde förr. Jag är nöjd med ridturen, men man blir galen på hennes fjanterier. Tur att syrran var med annars hade jag gett upp på en gång.
Idag har vi bytt foder till Kraft Grov 90, ska bli kul och se om det blir någon skillnad.


Nova & jag i trav

(Syrran tyckte att hon såg lite loj ut på ögonen innan vi red ut, men det märktes inget när vi red. Nova är lite snorig och är brunstig igen, men inget annat. Såret är fortfarande öppet och hon får Arnicapiller. Hon blev oxå bjuden på hästgodiset som Lilly köpt, men hon tyckte inte om, kräsna damen där).

3 kommentarer :

Kerstin sa...

Vad fint det ser ut!! Helt rätt att "andas" och ignorera allt bus hon gör.
Och så duktig Love är!! Nu måste ni ju komma och lära våra små detta oxå!! ;)
Min lilla dam äter inte heller de där godisarna, hi hi. Äkta vara ska det vara för henne!!
Ha det så bra!

Urra sa...

Du gjorde det bra som kunde komma tillbaka och göra ett bra jobb.

Anonym sa...

Otroligt söt liten fläckig häst!!! Min vita rullar inte på kommando men desto mer på egen hand så numera är hon inte vit utan brunsvart för jämnan... kul...
Ha en fin dag!