lördag 1 maj 2010

Dressyrträning


Jaha då har jag ridit ett dressyrpass för syrran. Det gick bra, men jag märker att jag börjar ställa lite högre krav på min ridning. Vilket resulterar i en stor frustration när syrran är på mig hur jag sitter i sadeln, och där finns det mycket att jobba med...
1) titta ej ner
2)sitt på sittbenen (jag sitter framåtlutad och svankar massor)
3)använd magmusklerna
4)ner med hälarna och sitt stilla med skänkeln
5)vält inte händerna
Som ni ser är det både det ena och det andra.

Vi tränade galoppfattningar och avsaktningar, för mig går avsaktningarna bäst och för syrran funkar fattningarna bäst. Vi är ganska olika i vår ridning.
Jag var ganska nöjd efter träningspasset, men efter att ha sett filmen som syrran filmade känns det inte alls bra. Jag orkade inte alls rida henne i form hela tiden, det såg väldigt hattigt ut. Nu jäklar ska jag skärpa till mig i min ridning.

Love fick följa med som sällskap, vi blev ute i en timme och fyrtio minuter. Jag skulle ha gått upp med Lilly till stallet efter mitt ridpass, men hon stod över. Love har ju fått varit ute i alla fall.
Igår körde syrran honom och Karin red Nova, det hade gått jättebra. Kul med lite hjälp av Karin.
Rex är fortfarande halt och ska åka tillbaka till sin ägare. Tråkigt för Tilda, hon gillade verkligen denna hästen.

Kanske ska jag ta och grundmåla fönsterfodren på utsidan. Har ju faktiskt hela eftermiddagen på mig innan det är dags för matlagning...

5 kommentarer :

Urra sa...

Jag måste ha filmat dåligt om du blev missnöjd efter att du sett filmen. Jag tyckte att hon gick i fin form i stort sett hela tiden och då främst i galoppen. Galoppen såg väldigt bra ut.

Du har nog verkligen höjt dina krav både på dig själv och hästen. När det gäller din sits så är den inte alls så dålig som du påstår, bara det att du har nån som påminner dig så snart du inte sitter perfekt. Eller så är det jag som är dålig på att ge positiv feedback. Själv skrev jag på Facebook att Nova verkligen har gått framåt och att det gick bra för er idag.

MoM sa...

Kritisk tränare eller? Jag tror att det gått mycket bättre än du själv tycker. Man ska inte vara så negativ för då går det åt pipsvängen. Hur mycket har ni egentligen tränat då?

Skickar en hälsning till Tilda som blir utan häst. Förhoppningsvis kan de hitta en annan häst så småningom.

Maria sa...

Det är inget fel på tränaren, hon är super... Det är kanon att vi kan hjälpa varandra!

Men jag såg med egna ögon på filmen att det finns massor att förbättra!!!

Urra sa...

Det finns alltid saker att förbättra och det kommer det även att vara om ett år. Det är en sak att det finns saker att förbättra och en annan att det inte är bra.

MoM sa...

Härligt med en super tränare, hoppas du säger det till "lillsyrran" också. Kloka ord hon förmedlar dessutom.