tisdag 29 maj 2012

Pysslat med Mistral


Idag har jag pysslat lite extra med Mistral...

Började med att åka med 30 liter vatten till våra hästar på betet. Vilket dom inte behövde eftersom dom inte hade druckit något. Men nu står dunkarna där, så det är bara att fylla upp imorgon.

Begav mig sedan till stallet, gjorde iordning mat blandat med medicin (vi måste komma ihåg och ta upp något som vi kan mäta upp medicinen med och en bytta att göra ren sprutan i), till Mistral, hämtade borstar och tog med mockkärran.

Började med att mocka åt honom både i hagen och i skjulet. Plockade lite kvistar som han kan greja med i sin lilla hage och lade även in några i skjulet.

Sedan fick han lite gos och en rejäl ryktning, gissa om han njöt!!! Gav honom sedan mat/medicin blandningen, mums tyckte han. Skulle sedan massera in Arnica på det skadade knäet. Oj, då hade jag lite tur. Jag var lite ouppmärksam, han är ju så himla snäll och gosig, så jag var inte alls beredd när han sparkade mot mig. Man bör nog ha ett grimskaft på honom när knäet ska masseras (vilket det ska göras varannan dag)!

Gjorde sedan iordning hö till inatt och till imorgonbitti. Fyllde oxå på 20 liter vatten till honom.

Tillbaka med skiten till kasa vid stallet...
Sedan gjorde jag iordning mat till Love och Nova och fyllde på vatten i Novas hink.

Sedan var allt KLART för idag, typ en och enhalv timmes arbete...

Nova fick vila idag, kände att Mistral skulle få lite extra idag... Och jag ville hinna äta middag med familjen, inte helt fel!!!

Love blir riden av Ida, medryttarinnan idag.

Ungefär såhär kan en "stalldag" se ut just nu!!!

Syrran har pratat med veterinären idag, om att ägarna ville ha en ev. operation. Men vet. tyckte inte det för det var en sådan liten benbit som var lös, han var säker på att Mistral skulle bli bra och inte få några men. (Var det så du berättade för mig, Urra)?

Jag måste ge en eloge till min kära syster!!! Hon är så himla duktig att fixa och dona med allt!!! Tack Urra!
Jag brukar fundera , när ska jag bli vuxen och kunna ALLT (eller lite mer i alla fall)???

3 kommentarer :

Urra sa...

Vet var ganska säker på att benbiten skulle kapslas in i bindväven. Han trodde även att det skulle vara svårt för en kirurg att hitta benet eftersom den var så liten.

Det är väl just sånt här som jag är duktig på, att ringa och fixa saker.

MoM sa...

Stånk, stånk och stånk, det blir mycket av den varan när mat och mycket vatten ska fyllas och bäras. se till att din rygg pallar med detta.

Håller med om att systra din är helt suverän att dona och fixa. Dessutom ödmjuk när du berömmer henne för det. Bra jobbat av er båda.

Kerstin sa...

Tror du och syster yster kompletterar varandra, tror inte du!?
Sv: Lyckades reta upp en viss person riktigt ordentligt igår och efter den reaktionen så fick jag ett inre lugn. Äntligen en reaktion!! ;)