tisdag 10 januari 2012

Novis gjort sig illa


Lillgumman var blodig på vänster framben när vi tog in henne från hagen. Hon stod som ett ljus, helt stilla medan vi gjorde ren såren, vilken fantastisk häst...

Jag kom upp tidigare till stallet än syrran, så jag hann mocka och göra färdigt. När vi sedan tagit in hästarna upptäckte Karin att Nova hade blod på vänster framben. Hon hade ett ca 1,5 cm långt sår och ganska djupt fram på benet ca 5 cm ovanför kotan. Hon var lite varm, men såret såg rent och fint ut. Syrran tog tempen på henne, 37,9° och det är ju ingen feber, vi tog ut och sprang med henne, ingen hälta, men glad och busig... Hon hade även ett litet, litet sår på höger ben på insidan.
Vi tvättade rent såret, sprejade på sårsprej och gav henne Arnica. Nu är det bara att vänta och se vad som händer. Vi hade precis pratat om att det var länge sedan Nova hade några sår, om man ändå kunde lära sig att hålla tyst!

Syrran fick rida själv med Mistral, dom hade jobbat efter vägarna, mycket övergångar mellan olika gångarter, dom såg nöjda ut när de kom tillbaka...

Jag gick ut i hagen för att kolla vad som kunde ha hänt Nova. Men jag hittade absolut ingenting, skaren var i och för sig väldigt hård så det ska vara om hon har skurit sig på den... Jag tog även bort snö och is från elbanden till hagen, shit vilken bra ström det är på nya banden. Jag fick värsta stötarna, en gång slängde jag mig bakåt och handsken flög "all världens väg". Bra med rejäl ström i hagen även vintertid!


Stallets kändisar, Tilda och Kimberly...

Ja, så har vi då stallets kändisar, Tilda och Kimberly... Ikväll var ST och fotade dom och sedan blev det intervju, inför premiären av Ponnyakuten som börjar på Barnkanalen nu på söndag. Ååå, vad jag längtar snart får vi se dom, det ska bli apkul!!!

Håll nu tummarna att Nova blir bra fort...

1 kommentar :

MoM sa...

Håller alla tummar vi har. Det betyder att hon är bra imorgon. Vad kul att du ger dig själv elchocker, är det nå´t specielltt du vill få bort ur hjärnan?