måndag 10 januari 2011

Försäkringar...

Vilken djungel med försäkringar på häst. Novas försäkringspremie har nästan stigit till det dubbla på dom två år som vi haft henne. Vi känner att vi inte kan lägga så mycket pengar på en försäkring...
Men, vi hade samma försäkring på Starlin när han blev sjuk, vilket var bra för det blev en dyr historia. Vi har IF, dom var väldigt bra att ha och göra med under Starlins sjuktid, vi har bara gott att säga om dom. Men himmel vad dyrt det blir.
Vi har oxå bestämt att vi inte ska gå igenom samma pärs som vi hade med Starlin, blir någon av våra hästar så sjuk igen så kommar vi att ta det svåra beslutet att avliva.

Nu undrar jag, vad har ni för försäkringar på era hästar, vilket bolag och vilken sort? Tar gärna emot lite tips och vill gärna veta hur "bolaget" är om det händer något...
Nog om detta!

Red dressyr för syrran idag, Nova är helt underbart trevlig nu. En riktig kanonhäst, hon är helt underbar. Det är såå kul...

Jobbat har jag oxå gjort, så nu är allt som vanligt igen.

4 kommentarer :

Ingela sa...

Ja va svårt.
Jag kan ju bara säga att eftersom mina hästar inte kostat mig nåt att tala om och inga försäkringsbolag skulle försäkra gamla travare på nåt relevant sätt ;o) Dessutom har de några år på nacken och att om det händer nåt som inte går att "fixa" själv så är det bara en lösning. :-/ Inga försäkringar här.
Jag vet att det är de som har försäkringar till fantasisummor, som jag inte ens skulle köpa själva hästen för.. Då går de ner till "halvförsäkring" vad det nu innebär, vilket då kanske "bara" är 30 000 per år. Får rysningar.. avundas dem inte så att säga ;o) Men ska man tävla antar jag att det är en måste-kostnad, precis som licens odyl. Varmt lycka till

Nypan sa...

Jag har Agria och betalar ca 2900:-/år.
I det ingår det ett engångsbelopp om 20000:- som jag får ut om han måste avlivas och det ingår veterinärskostnader (tror att jag behöver betala 20% av veterinärskostnaden själv.
Jag tog över försäkringen från förra ägaren när jag köpte Lilleman.
Sen vet jag att mamma har bara veterinärsförsäkring på F2 o då blir det ju billigare.
Hoppas du förstod allt detta, lite struligt att förklara :S
Kram så länge

Eva Östman sa...

Zäta: Jag har Sveland, för de är billigast på andalusier. (var det när jag köpte Zäta i alla fall) Jag ringde runt och jämförde - det kan man tjäna pengar på. Olika försäkringsbolag grupperar hästraser på olika sätt. Hos Agria skulle Zäta hamnat i samma grupp som halvblod och de är dyra försäkringsmässigt sett, medan han hos Sveland hamnade i samma grupp som quarterhästar och såna som tydligen är billigare. Jag har valt Veterinärvård 100 000 med självrisk 1900kr per 150 dagar (ingen rörlig självrisk - jag betalar alltså inte något mer än 1900), Liv-användbarhet 25 000, ingen självrisk och Dödsfall 25 000 ingen självrisk. Ambulans 5000. Helårspremie 4128 kr. Dyrt, men det beror bla på att jag valt bort den rörliga självrisken och valt 100 000 som tak. På Sveland kan man välja en hel del såna saker själv och därmed påverka premien.

Manne: Agria.Veterinärvård 60 000, Begränsad Liv 6600 (han är ju 23 år nu, så beloppet sänks automatiskt varje år - var 15 000 från början)), grundsjälvrisk 2800 + 20% rörlig självrisk inom 125 dagar. Årspremie 864 kr.

Det går att nyförsäkra gamla hästar nu. Agria har en Veteranförsäkring för gamla hästar som omfattar begränsad veterinärvård, dvs kolik, sårskador och frakturer upp till 30000 kr. Den kostar cirka 600 kr om året. Bra att veta, för den har inte funnots mer än något år, tror jag.

Anonym sa...

Hej Maria!

Vilken fin blogg!
Jag ser på http://maria-hastliv.blogspot.com/2010/11/hjalp.html att du tänkte skaffa batteridrivna värmesulor till ridstövlarna.

Jag är journalist och skriver en artikel om sådana värmesulor för tidningen Land. Och skulle därför jättegärna göra en kort telefonintervju med dig om hur du tycker sådana sulor funkar. Två tre meningar, bara.

Vi ska ha med fyra olika personer inom olika områden, och en hästmänniska som du skulle vara perfekt.

Så ring eller messa mig på 070-3602037 eller maila sokarlsson@gmail.com och ge besked om du kan vara med. Min deadline är måndagen 17 januari.

MVH med hopp om svar

Sven Olov Karlsson
journalist
Svartågatan 50
128 45 Bagarmossen
12 januari 2011 13:40