måndag 1 november 2010

Många stalltimmar

Jag slutade tidigt idag, så Tilda Lilly och jag har umgåtts med hästarna i många timmar. Vi började med att skritta ut i skogen, härligt. Sedan tillbaka till stallet för att fixa med hästarna och snygga upp i stallet.
Det blev riktigt bra vi skruvade upp lite nya krokar och hängare till alla ridvästar. Vi kände oss nöjda när vi var klara. Guud va grejer man har, ändå vill man bara ha mer!!!

Tilda hade en hövåg, så vi vägde kvälls höet till Nova, hon får ca 2 kg hö på kvällen. På dagarna har dom fri tillgång. En stor bal räcker i två veckor till Nova, Love och Mellen. Så nu funderar jag hur mycket en stor sån där vit "höbal" (eller vad det nu kallas) väger... Hm, inte konstigt att hon är lite rund om magen, hos förra ägaren fick hon 5-6 kg hö om dan. Det blir betydligt mer nu...

Ungefär hur mycket väger en stor vit "höbal", är det någon som vet???(ett foto ifrån förra vintern, inge snö här än)

2 kommentarer :

Nypan sa...

Jag tror dom väger ca 400 kg.
Tycker ändå att det låter lite med 5-6 kg hö på henne. Lilleman fick ca 10 kg hö/dygn förrut (jag väger inte höet längre) o då jobbar han inte ens hälften så hårt som Nova.
Dessutom blir dom inte speciellt tjocka av höet. :-)

Ha de

Maria sa...

Nä, visst är det så att dom inte blir tjocka på hö!!!