onsdag 10 mars 2010

Nova annorlunda


Idag blev det ett kortare stallpass, på typ nästan två timmar. Nova var underlig när jag borstade henne i boxen, väldigt avvaktande och rädd om huvudet. Så brukar hon inte beté sig, hon brukar vara jättegosig. Men när jag red henne var hon sitt vanliga jag, väldigt glad och pigg idag, det blev en "brallning" och lite extra fart i galoppen, riktigt härligt faktiskt!
Ganska stel och lite motsträvig när jag red dressyr, men det är inte konstigt, vi har mest bara lattjat på runt travbanan. Dags att sätta upp lite mål igen! Syrran ska kanske va med på nån Telia dressyr träning den sista mars. Vore ju roligt om Nova var lite mjuk och smidig då...

Kom på att hon inte har fått vila nånting sedan i torsdags, får nog ta det lite lugnt imorgon. Hon har i alla fall börjat få lite havre nu, lite energi måste hon ju få, med tanke på hur mycket hon rids.

Hon har fått vara ute i hagen i två omgångar idag, ett par timmar på f.m och drygt en timme ikväll. Skönt att hon får vara ute lite grann i alla fall.

Såret på ballen ser inge vidare ut, det är rent och fint, men helt öppet igen. Vi lindar galoppbandage när hon står inne, så det inte ska bli så smutsigt.

Jag är väldigt tacksam mot Tilda hon hjälper till med det mesta (som att tex ta ut Nova i hagen, när hon ändå är i stallet), himla skönt!

Love har fått vila idag, han är så rolig, står mest och hänger vid grinden och vill in.

3 kommentarer :

Anonym sa...

Förmodligen behöver hon nog inte alls havre, för jag fick lära mig på SLU att till och med travare och galoppörer i fullträning klarar sig på bara stråfoder med högt energihåll, typ 11 MJ. Här är en länk till en ganska lätt foderstatsberäknings sida, om man vet vad höet innehåller och klockar hur länge man verkligen galopperar och travar när man rider. För många är det förvånade lite som man galopperar när man klockar det. 10 minuter galopp är länge när man är igång:)

Skönt att det verkar gå bra med Nova igen.
/Ulrika

Maria sa...

Visst går det bra med henne.
Men det är ett evigt passande, hon är bara ute i hagen när någon är i stallet.
Jag måste ärligt erkänna att det tär på energin, plus att man har ständigt dåligt samvete mot familjen. Nova får all ledig tid, bara för att vi så gärna vill att hon ska få vara ute.
Om hon bara kunde förstå sitt eget bästa...

Urra sa...

Hon har det bra hon, Nova. Bra att du tänker mjuka upp henne tills jag ska träna. Jag skulle dock oxå behöva tränas.