torsdag 4 mars 2010

Hormonspruta mot dräktighet

Idag kom veterinären och gav Nova en spruta mot ev. dräktighet. Det gick bra.
Jag bad oxå veterinären att kolla såret som nu har gått upp helt igen. Det är bara att börja tvätta rent med klorhexidinsprit och lägga galoppbandage igen, det ska hon ha när hon är inne.
Jag pratade oxå med veterinären om Novas rymningar ur hagen. Troligtvis fick hon en massa överloppsenergi när hon stod inne pga av skadan, plus att brunsten kom och hingsten lockade. Eftersom det är dåligt med el i tråden upptäckte hon att det var "dyngenkelt" att springa igenom. Vilket nu gör att hon har mycket spring och bus i kroppen och inge respekt alls för stängslet. Det är bara att dra...

Inget blev som jag tänkt mig idag. Slutade jättetidigt, for med ilfart till stallet, trodde jag skulle hinna rida innan veterinären kom, tji fick jag. Halv två kom hon. Jaha, så fick man inte rida efter hormonsprutan. Då satte jag fart och mockade alla boxar och borstade Nova lite.
Perra kom och vi tog in alla hästar utom Love, som Nova fick gå ut till.
Jag var hag-vakt och passade på att skotta hagen som en tok. Nu har dom lite mer utrymme att röra sig på. Skottade i en och en halv timme, kan tyvärr inte påstå att det blev nån större skillnad, suck.

Nyskottat, skulle förstås ha haft före och efter bilder...


Love blev överlycklig när jag tog av honom täcket, rullade sig hur många gånger som helst!

Han har stått och hängt in till Rex och Fannys hage idag. Han småbråkar med Rex hela tiden, vill liksom ha igång honom. Vi vill inte släppa ihop dom nu när det är så fantastiskt mycket snö, Love har liksom ingenstans att ta vägen om han skulle bli trängd. Får se längre fram mot våren, kanske kan dom gå tillsammans allihop. Tror att Nova skulle må bra av det...

Imorgon ska karln min och jag ha "kvalitetstid" ihop, vi har tagit semester! Hm, vad ska vi göra då??? Vad sägs om att göra allt tillsammans, vi börjar med att besiktiga bilen, sedan blir det toast & kaffe på driven på McDonalds. En god buffé lunch på Canton är oxå inplanerad, sedan måste vi nog ta en tur med Nova och Love oxå, eftersom syrran är sjuk. Det viktigaste är att vi ska göra allt tillsammans.
Ser fram emot morgondagen...

2 kommentarer :

Unknown sa...

Mycket bra , ha en fin dag!!! =)

Vi ska börja med att åka på willys å handla vi, hihi ;o) (är väl i klass med att "besikta bilen aktivitet" det också ;o)

himmel , bra jobbat med snön

Urra sa...

Har du ont i rygg och nacke idag när du skottade så igår? Hästarna har tur att du håller på som du gör.

Ha en bra dag