måndag 2 november 2009

Dressyrträning



Idag har jag tärnat för Pia. Gud vilken kick jag får av att träna för instruktör, det är så himla skojsigt! (Jesus man kan nästan tro att jag är religös eller nåt. Jag skriver en massa gud, himmel och jesus. Dom som känner mig vet att så är inte fallet).

Pia kom tidigare idag, hon hade med sig min mammi oxå (det är såå kul att mamma och pappa är intresserade, nästan som när vi var små). Dom kom till stallet, Pia tyckte att Nova var skaplig i kroppen, jag tog nog till mig lite för mycket när "Karro" tyckte att Nova behövde mer muskler. Jag har en viss förmåga att förstora upp saker och ting... Ja, ja det var ju positivt att Nova var ganska ok i kroppen.

Ridningen gick kanon, i alla fall traven, skritten och halterna. Vi fick träna att rida i trav sedan minska traven till jättesakta trav när hon nästan gick ner i skritt skulle hon fram i arbetstrav igen. Det viktigaste var att hon gick i rätt form och trampade under sig. Hon skulle lyssna på mina "hjälper" hela tiden. Nova blev jätteuppmärksam på mig och riktigt framåt. Ååå vilken härlig känsla det var.
När vi skulle börja med galopparbetet var Novis trött så det gick mindre bra (jag var riktigt missnöjd, men ska väl njuta av att det andra gick kanon). Dessutom blev inte jag trött, har alltså fått bättre kondis och styrka (vilket inte märktes igår när vi promenerade).
Hur som haver har jag haft ett härligt träningspass med Nova. Oxå är det skitkul att rida för Pia som vi red tillsammans med för typ 25 år sedan...

2 kommentarer :

Urra sa...

Kul att du är nöjd med dagens träning. Att du dessutom inte blev trött är ett bra betyg, eller kunde du bara sitta av tiden för du har en sån framåt häst???

Jag förstod väl att du skulle få tillbaka gnistan när du tog dig i kragen och red för pia.

MoM sa...

Se man på, Maria, övning ger färdighet, eller hur? Det behöver man iaf inte vara religiös för att veta.

Är Ulrika ironisk i sin kommentear, eller?