tisdag 18 mars 2014

Forfarande sjukskriven

Jag var till läkarn igår, han sjukskrev mig resten av veckan. Det är ryggen som spökar, lumbago (ryggskott), jag är ordinerad att ta promenader och inte lyfta...

SYMTOM
 

Rygginsufficiens
 

  • Trötthetskänsla mer än smärta i ryggen
  • Upplevd svaghet och/eller stelhet

Lumbago
 

  • Många gånger hastigt insättande smärta och stelhet i ryggslutet t ex efter lyft. Inte helt ovanligt med debut på morgonen i samband med uppvaknandet. Ofta kraftig rörelsebetingad smärta där det dock går att hitta en väsentligen smärtfri ställning. Den akuta smärtan kan vara svår men brukar klinga av efter ett par dygn.
     
  • Utstrålning till ljumskar och skinkor kan förekomma men den typiska bensmärtan vid ischialgin saknas. Ofta är smärtan lokaliserad till ena sidan och benämns då höger- eller vänstersidig lumbago.
     
  • Vid kroniska besvär är värken mer relaterat till vissa rörelser t ex lyft.

Orsaker
 

Orsaken till ländryggsmärta i det enskilda fallet förblir ofta okänd. Ett antal riskfaktorer för kronisk ländryggsmärta har identifierats, däribland hög ålder, tidigare ryggproblem, depression, ångest och missnöjdhet med arbetet. I en undersökning av en grupp primärvårdspatienter med rygg-/bensmärta kunde man efter 4 veckor finna en förklarande diagnos hos endast ca 13%. Det viktiga blir istället att i det enskilda fallet utesluta behandlingsbara allvarliga orsaker till besvären, ff a gäller detta patienter i åldersgrupperna < 20 och > 50. Viktiga differentialdiagnoser är:
  
Precis som Maja sa när hon behandlade mig, om orsak... Missnöjdhet, oro, rädsla och frustration sa hon...

Ja, ja nu har jag en vecka på mig att bli bra. Så nu gäller det att promenera och reda upp alla tankar!

Det är precis ett år sedan som jag var till läkaren sist för ryggen den 5/3 2013... Kan det ha något med våren att göra? Inte vet jag, man ska väl inte fundera så mycket!!!

(Magen är oxå i olag, precis som för ett år sedan. Så även denna gång har hemorrojderna kommit tillbaka)

4 kommentarer :

MoM sa...

Orsaker "hög ålder", så blir det när man börjar närma sig de 50. Oro, ängslan och dylikt är också en orsak, stämmer rätt bra på dig.
Kom igen nu och sluta fundera. Dixie kommer att lugna ner sig och allt blir som förr.

MoM sa...

Orsaker "hög ålder", så blir det när man börjar närma sig de 50. Oro, ängslan och dylikt är också en orsak, stämmer rätt bra på dig.
Kom igen nu och sluta fundera. Dixie kommer att lugna ner sig och allt blir som förr.

MoM sa...

Oj, jag stammade visst!

Urra sa...

Tänk om vi kunde sluta fundera och analysera så himla mycket