lördag 23 juni 2012

Veckan som varit...

...har det hänt massor, både bra och dåliga saker!


Måndag: Red jag för Gunilla Isaksson ett stenhårt pass. Vi tränade mycket på min sits så att jag ska kunna inverka på bästa möjliga sätt på Nova. Hon är en kämpe Nova, hon försöker göra allt jag ber henne om. Så det gäller att jag gör allt rätt, vilket verkligen inte är det enklaste!
Jag måste fram med skänkeln, hålla den stilla och sluta skänkla i varje steg. Vara nogrannare i min planering av ridning och ridvägar, räta upp mig, titta dit jag ska. Vara snabbare i mina korrigeringar, men inte stressa. Så himla mycket att tänka på. Både Nova och jag var dyngblöta av svett efter ridpasset. Men himmel vad kul det var, ett plus för denna dag alltså!

Tisdag: Red ut på långtur med Gunilla och en av hennes medryttare, nya ridvägar i skogen, supermysigt. Men jag hade en fruktansvärd träningsvärk efter gårdagens dressyrpass, på Nova märktes inget. Jag pysslade även om Mistral lite extra, borstade och masserade honom, fina lilla ponny!!!

Onsdag: Hade jag stallfritt då syrran red Nova och fixade med de andra två...
Hästarna blir skodda... Mistral tyckte inte om när han skoddes på bakhovarna...

Så har vi torsdag: Ingen bra dag :-( Dagen då vi var på återbesök med Mistral hos veterinären. Det började med att Nova (som fick följa med för att hennes tänder skulle raspas), inte klev in i transporten. Jag var apnervös över hur det skulle gå för Mistral, vilket Nova säkert kände, så det tog säkert tre minuter innan hon klev in i transporten, morr! Mistral följde med syrran som en hund in i transporten... Han är verkligen helt fantastisk!

Tyvärr gick det rent ut sagt åt helvete med Mistral hos veterinären, det var ingen förbättring alls! Efter en hel månads vila i sjukhage, med massage och medicin så var det just ingen förändring till det bättre. Veterinären tog röntgenbilder, där visade det sig att han hade fått pålagringar i skelettet som fortfarande var aktiva... Det är absolut inget bra (gråt), så just nu ser inte framtidsutsikterna någe ljusa ut för fina, fina, snälla Mistral. Han fick tre kortisonsprutor och ska fortsätta stå i sjukhage till onsdagen den 11 Juli då vi ska på återbesök igen. Till dess gäller det att han har blivit bättre annars var det ganska liten chans att han ska kunna bli bra igen...
Det känns verkligen fördjävligt att detta skulle hända "lilla fina ponnyskrutten",
både syrran och jag är väldigt förtjusta i honom. Syrran gillar nog honom nästan lika mycket som hon gillade Starlin, så hon har det riktigt jobbigt nu, tror jag. Jag gillar oxå Mistral massor, jag brukar ha stor respekt för att rida nya hästar. Men med honom har jag inte känt någon oro, ändå är det en väldigt pigg ponny, men han är så otroligt snäll. Helt fantastisk är han, så håll nu alla tummar att det har blivit en stor positiv förändring i hans bakknä tills vi ska på återbesök!

Trots tråkigheterna hos veterinären har min midsommarhelg varit bra. Karln min och jag for till stugan på torsdagkväll, där var redan Lilly och min kära mor & far. Jag har sovit som en klubbad oxe i två nätter, vilket var evigheter sedan! Det finns inget ställe som jag kopplar av så otroligt som i stugan... En skön helg, alltså! Vi firade med mor, far, syrran med familj och "bästaste mobba" Stig med sambon Maja. Lugnt, skönt, god mat och dans runt midsommarstången!

Nu är Karln min och jag hemma, Lilly stannade i stugan med de andra, imorrn blir det ridning på Nova igen.

Jag avslutar med en filmsnutt på mina två fyrbenta älsklingar:


Inga kommentarer :