måndag 12 oktober 2009

Sista dan med Lotus


På f.m var syrran ute och körde Love runt banan. Nova tyckte det blev trist att vara själv i hagen så hon kröp under tråden (ingen ström i tråden) och ställde sig och betade utanför istället. Syrran tog tillbaka henne och hann köra knappt ett varv till så hade hon gått ut igen, "tokfia", där. Ja,ha så nu får dom gå i en liten hage med ström i stängslet, synd att dom inte höll sig inne, den förra hagen var större och hade några träd oxå.

När jag slutat mitt jobb red syrran Lotus och jag Nova upp till Kliss. Ikväll kommer Tilda och Karin (Lotus "fodervärdsägare") hem, så det är sista dan vi har hand om honom för den här gången iallafall. Hästarna var jättepigga, Lotus gjorde t.o.m en liten "bakutare"! Idag har det blivit mycket hästande för syrran, ganska skönt för själen kan jag tro...

Det är kolsvart på kvällarna när man ska ta in dom, men vi vill gärna att dom ska få va ute så länge som möjligt. Det värsta är att allt tar sån tid, hästarna ska in, de ska ha mat, stallgången ska sopas oxå ska man köra ut skottkärran med hö till alla fyra hästarna. Önskar man kunde komma på nåt smart för höet i hagen så man slapp lägga ut varje kväll... Nån som har nå tips!

5 kommentarer :

Urra sa...

Det har idag var en superhärlig dag för mig, verkligen "helande" så nu kan jag nog gå tillbaka till jobbet ganska styrkt iaf. Synd bara att jag fortfarande lätt retar upp mig på barnen och har svårt att ta tio djupa innan jag säger nåt.

Jag hoppas verkligen att vi får några tips på hur vi kan underlätta med höet.

MoM sa...

Låt hästarna komma in tidigare så slipper ni bekymmer med höet. Bra tips va?

Maria sa...

Det var ett tips! Men vi lägger ut höet till dan efter, hinner inte åka upp på morgonen...

Ellen sa...

När det fryser på i baken köp rund ball som ni ställer ut. Skär av toppen så håller den ihop. Hästarna äter sej ej tjocka från börja står dom där men sen blir det bättre. Dom äter när dom behöver så har vi varje vinter och aldrig några tjocka hästar. Fast då tränar vi regelbundet.Bra tips slipper man bära så skönt

Malin sa...

Jag byggde en "hölåda" till Tobbe och Love. Det funkade jättebra! Inget spill och det ligger inte direkt mot backen. snöar det så är det ändå bara på ytan det lägger sig.

Jag hade en lastpall som botten och sedan byggde upp den med en lite lägre sida så Love också når.