torsdag 2 september 2010

Storstädning...

...i stallet. Jag har tagit bort spindelväv och skurat Love och Novas boxar. Det blev ganska bra, men det skulle behöva målas!


Det syns lite dåligt, men det första är före och det andra kortet är efter...


Sedan följde jag med Linn så hon fick rida Love (syrran är sjuk). Vi tog en tur ner till syrrans hus, Love fick gräs och mackor, Linn tog en banan och jag fick låna toa och kissa. Sedan var alla nöjda och det bar av mot stallet. Jag körde med Linn på hemvägen, hon fick göra gymnastik på hästryggen. Hon har en otrolig balans den tjejen och ett underbart skratt, kan jag meddela.


Nova går i hagen och njuter. Hon kom springande mot mig när jag kom, härligt. Jag kunde inte se nån hälta, men hon hade varit stapplig även imorse. Dessutom hade hon hostat både imorse och igårmorse. Men hon är på bra humör i alla fall!

7 kommentarer :

Urra sa...

Jag såg då en väldig skillnad på "före" och "efter" kortet. VAd fint du har gjort.

Maria sa...

Ja, tänk att göra så i hela stallet. Då skulle det bli riktigt fint!

Ingela sa...

Hm, ser ut på fotot som att hon har kliat sig själv bakom armbågen och en bit bak på revbenen genom att smaska med tänderna (eller så har det kommit av nåt annat i hagen) Men så gjorde hon under behandlingen också på precis de där ställena.. bara på högersidan.
Kan vara nåt som kliar i luftrören, så retas det och kommer hostattack.
Blev bara påmind om det nu när jag ser märkena precis likadant och läser om hostningen

Maria sa...

Ja, Ingela hon har kliat. Såg det flera gånger igår...
Hon verkar ha lite problem med luftrören, det mäekte vi av redan i sommar, när hon blev typ andfådd.
Vad kan man göra åt detta?

Ingela sa...

Dels kan det vara att det blir tydligare när hon får nåt fysiskt problem, t ex som nu en störning i aktionen som gör att hon blir hopdragen på en sida och nerver påverkas så att det är nerverna till och runt lungan/lungorna som retas.
Hosta är ju en nervreflex, oavsett om den sätts igång av en förkylning eller en mekanisk grej (som att sätta i halsen ;o)

Sen kan hon ju vara känslig för damm och i slemhinnor och det finns varianter att en del påverkas mer av att vara inne såklart i dammig stallmiljö, MEN de kan också påverkas av att vara ute om de är lite känslig för damm pollen etc på sommaren. Because är en sån häst. Han är känslig för lite allt möjligt, och så tror man att det ska bli bättre om de är ute mycket på sommaren, men så är det inte nödvändigtvis. Beror på vädret mera =)

Nåt som jag iallafall tycker är jättebra speciellt till slemhinnor, både i lungor och tarmar är MSM svavel, som jag ju hyllat lite grann tidigare i min blogg ;o) när because haft tandköttsproblem t ex. Men jag ger det också för lungfunktionen. Det är bra för människor med astma och allergier bland mycket annat.
Det är också bra för kollagenet, dvs leder och sånt, bindväv, precis som Glucosamin, men det är dyrare. Svavel har bredare verkning tror jag, det kommer in i ett tidigare stadium. Ger man svavel så tillverkar kroppen själv sitt eget glucosamin av det t ex.

1 kg MSM svavel kostar 390 kr på bergsåkers travsport.

Kanske kan vara värt att pröva. Samtidigt kanske hon blir bättre om hon bättrar på sig med det andra också.
Fundera vidare och hör av dig om du undrar =)

finns massor att läsa om msm

Ingela sa...

LÅng kommentar om sånt som de gör med tävlingshästar, angående exempelvis problem med luftrör, allergi

Från en fd Rix-häst

torsdagen den 19:e augusti 2010
Provsvar
Hej igen, som ni säkert sett på era mobiler har Kristian fått svar på provet. Jag vill gärna skriva ner här för då har jag Janes liv och leverne dokumenterat. Alltså...
Kristian skriver:

"Det var ju tänkt att Jane skulle starta nu mitten av augusti, men i sista jobbet jag körde innan vi skulle trycka till henne, så blödde hon näsblod. Vid undersökningen visade det sig att hon har för högt tryck i lungorna som efter provtagning visar att det beror på en allergi. Hon kommer nu att behandlas med kortison för detta under ca 6 veckor. "

Då kommer diverse funderingar upp för mig:
När 6 veckor gått är det oktober. Efter kortisonbehandling tillkommer karenstid innan hon får starta om ens träna på allvar? Allergi på hästar, går det över efter behandling?
Är allergin årstidsbunden, vilken sorts allergi är det? Vissa hästar går inte så bra alla årstider t ex, kanske just på allergi eller värme eller kyla eller...

Ingela sa...

För oss "vanliga" hästar gäller nog hellre att göra så gott vi kan med annat runtomkring hästen, än att gå på medicinbehandlingar odyl,
för oss handlar det ju inte om att om de inte orkar max en dag så är det tack å hej ....

Jane har undersökts utifrån Kristians besvikelser efter lopp i vår och sommar. Hon har blåsljud på hjärtat, men det ska i sig inte betyda något. Hon har lämnat lungsköljningsprov i måndags, och Kristian får återkomma med vidare åtgärder utifrån det svaret. Hon har för mycket (blod)tryck i en lunga som gör att blodet pumpar tillbaks till "fel" kammare i hjärtat. Det här problemet visar sig när hon ska prestera max. Kan eventuellt bero på infektion/inflammation i lungan. Det kan tänkas bli behandling med penicillin eller kortison.


och här är länken

http://janeaasindal.blogspot.com/