måndag 27 september 2010

Äntligen har jag ridit

Lilly och jag stack upp till stallet efter jobb och skola, äntligen. Vi red ut på en tur runt travbanan, guud va härligt! Jag red i dressyrsadeln, har inte ridit i den på hela sommaren, den är verkligen skön (tack mamma & pappa)!
Tyvärr blev det kallt ganska fort, ändå tyckte jag att jag klätt på mig så mycket. Jag får mera ont i ryggen om jag blir kall. Så efter att vi ridit i fyrtio minuter tog jag in Love, och Lilly hopade upp på Nova och red henne, så hon fick gå en stund till. Hon har blivit så tuff min Lilly.
Vi hade det riktigt bra tillsammans på vår ridtur ikväll, hästarna skötte sig jättefint, det blev både skritt och trav. Lilly sa att hon tycker det är mysigare när vi rider tillsammans än när hon rider lektion, det var ju kul att höra för en "gammal mamma"!
Karln min kom oxå upp och kollade när vi red, det är kul när han är med i stallet. Igår var han med och tittade när Lilly red på Färsta oxå... (undra vad han är ute efter...)

Det är såå kul att Lilly vill rida Nova, hon kan ju inte rida "lilla"Love hur länge som helst...
(Visst ser det bra ut?!)

Jag pratade oxå med stallägarn om Novas jättemage, han skrattade när jag var rädd att hon skulle vara dräktig. Då borde hon va tjockare enligt honom... Han tror det beror på att hon börjat äta hö igen efter betet, övergången där i mellan. Jag var in på bloggen och kollade hur det var i fjol vid den här tiden. Har då oxå skrivit om hennes tjocka mage och att hon är slö. Så det verkar ha varit likadant i fjol

6 kommentarer :

MoM sa...

Vad ni verkar ha mysigt. Tänk att Lilly tyckte det var apkul på ridlektion i söndags och vad ska man då säga om att det var ändå roligare att ni rider tillsammans. Nova kommer att bli jättebra för din kära dotter. Det ser så fint ut med henne på ryggen.

Unknown sa...

Bra tänkt att fråga dem som har mycket vana av föl och fölmagar =)

Härlig familjekväll, verkligen. Så himla kul när fler vill följa med. Vad mycket tid man skulle ha tillsammans då ;o)

OK! Det blir väl en omställning i magen. Hästar är ju sk grovtarmsjäsare, som bearbetar och tar upp näring i grovtarmen, vi människor gör ju inte det, hos oss är den "bara" sopstation ;o)


och det tar några veckor tills bakterierna i tarmen ställt om sig till nytt foder

Hoppas allt går till sig med er båda =)

Urra sa...

Lilly passar väldigt bra på Nova

Marianne J sa...

Jag har just varit på en föreläsning med Sara Slottner om hästens utfordring. Sara tog upp att i övergången mellan att gå på bete och bli installade på hösten med hö + vattenkoppsvatten ofta kan göra tarmarbetet trögare och i värsta fall orsaka kolik. Men hon tog också upp att en bukig häst också kan bero på att den inte har tillräckligt med magmuskler, som byggs genom galoppträning.

Maria sa...

Hm, intressant! Ställde in Nova i Loves box idag, han har vattenhink. Hon drack ur nästan hela hinken på en gång...

Ingela sa...

Ja, tack, det var intressant!