söndag 24 maj 2009

Skadad

Jaha, då var det dax igen! Nova-gumman har gjort sig illa i hagen. Äntligen fick dom komma till sommarhagen igen, dom skulle t.o.m få gå där över natten.

Jag, Jörgen och Felicia åkte upp för att kolla till hästarna och fylla på mer vatten. Då möts vi av att Nova har ett stort sår fram på benet, som det runnit blod ifrån. Jag tog ett snabbt beslut att leda henne tillbaka till stallet och lämna kvar de andra hästarna i hagen.

När jag kom till stallet ringde jag veterinären, hon ville komma och titta på såret. Det var veterinär Helen (samma veterinär som kom när Starlin blev sjuk), hon tyckte att såret måste sys. Sagt och gjort, nu är Nova sydd på vänster framben. Såret var rent och fint, men ganska djupt såg ut som ett V. Hon ska nu vila i fjorton dagar i sjukhage, sen ska stygnen tas bort. Jag frågade om hon kunde få några men, det får hon inte däremot kan hon få ett fult ärr.

Det är nog inte meningen att vi ska ha häst, gång på gång händer det tråkigheter. Vi som är så mån och nogrann med våra raringar... Ändå blir det bara tok!

Jag ska resa bort till Spanien med familjen på onsdag, så syrran blir själv med ansvaret om hästarna. Fatta vad orolig jag kommer att vara, hur långt bort som helst ifrån Novis...

4 kommentarer :

M o M sa...

Stackars, stackars Nova, det var väl otur att också detta måste hända. Det känns väl i alla fall bra att det inte blir några men. Ridningen blir det väl uppehåll med ett tag men det viktigaste är att Nova kryar på sig. Efter detta är det självklart slut på oturen.

Maria sa...

Slut på oturen! Ja, eller hur känns som vi har sagt det lite väl många gånger nu... Men det har kunnat varit värre, man får väl försöka tänka så.

Urra sa...

Jag lovar att ta hand om henne när du är borta och ge regelbundna rapporter. Så fort jag har varit i stallet ska du få rapport. Om jag får för mig att hon blir det minsta sämre så kommer jag ringa veterinären, det lovar jag. Jag ska även se till så att hon får lite gott gräs, sätta Henrik och barnen i jobb att fixa lite gott åt henne.

Maria sa...

Det låter lugnande, är inte ett dugg orolig att du ska missköta henne...