söndag 1 augusti 2010

Ridit för Malin

Jag och Nova har ridit dressyrövningar för Malin Jönsson idag. Jag är nöjd med vår ridning. Och vi fick göra bra, gymnastiska övningar.
Lukas red Love, det går riktigt bra nu, han håller på att bli en skicklig ryttare...

Detta är bara för mitt kom ihåg, vad vi gjorde:
Började med att rida noggrannt genom hörnen, med rejäl böjning och en volt, rakställa på raksträckorna.
Sedan var det övergångar, trav och skritt i fyra steg oxå trav igen. Fyra avsaktningar och igångsättningar på ett varv.
Nästa övning var bra för både Nova och mig. Rida i trav, gå ner i sakta, sakta trav och sedan bryta av till skritt genom att jag satt djupt i sadeln och sedan skulle Nova reagera direkt när vi skulle komma fram i trav.

Sedan var det galoppen, fatta galopp från skritt och bara galoppera några steg oxå noggranna avsaktningar. (Vi orkar fortfarande inte riktigt i galoppen, men det kommer väl).
Avsliutningsvis lade jag ner henne i trav medan vi gjorde serpentiner över hela ridbanan.

Jag måste tänka på att tita framåt, sitta stilla med skänklarna, ge Nova stöd med ytterhjälperna och inte bli stum i innerhanden. Vad det gäller Nova så gör hon det jag ber henne om, det är bara jag som ska göra rätt!!! Hon går lite väl lågt, men jag tror det kan bero på att hon inte riktigt orkar.

Filmen är trist att se, men lärorik för mig:



Linn, Love, jag och Novis påväg till sommarhagen

Nu är hästarna tillbaka i hagen igen, Linn, syrran och jag tog dit dom. Love hade jättebråttom, men Nova hade nog hellre velat vara kvar i stallet (hon sover dåligt och blir galen på alla flugor på betet). Tilda skulle rida tillbaka Mellen senare ikväll. När vi gick ifrån hagen gnäggade Nova flera gånger, gotjejen där!

3 kommentarer :

Urra sa...

Du och Nova var så duktig. Sen kan man undra vad det är ni ser när ni går till sommarhagen. Kommer du ihåg.

Ni som vill se mer film på Maria och Nova kan kolla på youtube och söka på Urra72

Maria sa...

Du är inte lite fräck du! ;-)
Filmerna på Urra72 är ju oredigerade, dvs inte passerat min "censur" :-)

MoM sa...

Vilka duktiga tjejer, då menar jag Nova,Maria ryttaren och Urra filmaren och ej censurmakaren. Är också nyfiken på vad de ser.