tisdag 31 augusti 2010

Recension av Ingela

Här kommer en recension ifrån Ingela som behandlade Nova idag.
(Jag har fått detta som mail ifrån Ingela, hon har godkännt att jag lägger ut det på bloggen).

Det som stack ut mest var till slut hasen på höger. Som du märkte så reagerade hon på ryggen också, hon var också spänd fram mot manken (men inte ont) på höger sida. Det är väl troligen att hon gått och tagit emot sig där när hon velat lätta upp för hasen.

Trodde kanske först det var nåt med höftböjarmuskeln när jag började på ländryggen och den reagerade. Eftersom de kommer därifrån. Men sen blev det inget mer på höften och höftleden där de fäster. Däremot när jag fortsatte ner på benet och hasen. Då vilade hon tungt och länge och sen gjorde hon en resning som de gör ibland, med huvudet upp mot taket. Som att hon behövde sträcka ut ryggen och att hon dragit ihop den pga hasen eftersom det var där jag var när hon gjorde det. Mest ont på utsida och baksidan, dvs spetsen, själva calcaneus.
Kändes inte som att det var på framsidan där man känner av glidlederna. Utan mer senorna som fäster på spetsen och/eller fortsätter vidare över den. Som vår hälsena och det som går in under vår "häl".

Och så gäspade hon. Efteråt var hon varm kring hasen och lite svullen. Kan nog ha blivit tydligare, både svullnad och värmen i och med behandlingen. Så det är inte säkert att ni kan ha känt det innan menar jag, ifall du undrar. Utan behandlingsreaktionen kan nog göra att det sätts igång extra cirkulation och värme. Vad jag minns så var det inte speciellt varmt där när jag började känna, tycker att jag borde reagerat redan på det isåfall ;o)

Hon var seg och mör efteråt såklart i bakkärran, så det såg ju inte precis bättre ut, släpande steg. Så det måste ju få lägga sig nu till att börja med när det fått mer skjuts i området.

Hon har väl kanske vrickat hasen på nåt vis, (ingen speciellt reaktion på kota och hov heller) och så har det blivit ansträngande för ländryggen också. Den
kändes fin efteråt med lite uppmjukning så den var nog mer sekundär.

Hon får göra det hon kan utan att det onda triggas igång?, dvs gå så kan ni väl testa henne lite mer om 4-5 dgr? Om det känns bra för er alltså.
Förstår om man vill kolla varje dag hur det ser ut, om det blivit skillnad osv. Men kanske låt henne bara gå utan att prova trava i ett par dagar eller så länge ni kan hålla er ;o) och testa sen igen. Så får det vara lite ifred nu först.

Ingela, tack för hjälpen! Nu är det bara att hålla tummarna på bättring!!!

2 kommentarer :

Anonym sa...

Hoppas verkligen det löser sig!!! Sååå jobbigt med skraltiga hästar...

Snälla, kika in hos mig och lägg (om du vill såklart) en röst på min sommarbild som det står om där. *please*

Ingela sa...

Ja, precis! Förra stallet vill ha färre hästar så när det blev 2 platser lediga hos Pia tog vi dem. Det har bara varit positivt hittills =)
Fortsättning följer!