lördag 9 november 2013

Lite tråkigt...

...vi får ständgt klagomål på att vi rider på Östtjärnvägen (vägen som vi bor på mitt ute på landet). Vi har fått order om att rida på sidan av vägen och bara i skritt, vilket vi lyder! Ändå är det en kvinna som måste klaga gång på gång på gång! Igårkväll blev Henke "stallchefen" uppringd av henne, och fick än en gång veta vad som gäller. Hon säger sig ha sett att vi tränar efter vägen, vilket vi såklart inte gör eftersom vi inte får det. Det är så himla himla trist tycker jag :-(
Nåt kul däremot är att Love, nu hittar in själv i sin box när vi tar in på kvällarna :-)
Grinden öppnas...

...Love strosar in...

...raka vägen in i sin fina stora box!
Nu ska jag dra mig ner mot stallet, hästarna fick komma ut vid sjutiden imorse. Och jag har nu fått i mig lite frukost, så då är det väl bara att sätta igång med helgsysslorna. Solen skiner ute och det är fin vit frost på marken och träden, det blir en fin dag idag!
Trevlig helg alla!!!

5 kommentarer :

MoM sa...

Denna ljuvliga Löve. Vilket säkert kort han är.

VildeKaja sa...

Är det en enskild väg ? Det spelar iof ingen roll. Rida får man göra ändå och någon fartbegränsning enbart för häst finns inte. Vi kanske skall komma upp och köra med paret i vagn på vägen i ett par veckor. Hehe. Då blir nog inte ridekipage så farligt längre.

Ingela sa...

Jag skrev ut ett papper om vad som gäller, som låg i bildörren länge. Tänkte att det var bra att ha med, så kan man lämna det om man träffar på henne, vilket jag aldrig gjort. Så jag fick inte användning för det, men ibland är det bra att ha på print, om man inte är så bra på att formulera sig i all hast (oh om man blir stressad eller irriterad ;o), så kan man läsa innantill. och också säga vad man refererar ifrån =)

Ingela sa...

Bra att ha i huvudet,:
Du får rida fritt i naturen, eftersom ridning ingår i allemansrätten.

Tillåtet att gå, cykla och rida

Vägens ägare får bara stänga av vägen för trafik med motordrivna fordon. Ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen.

Bara att hänvisa till naturvårdsverket alltså

Länsstyrelsen beslutar om lokala trafikföreskrifter för vägar utanför tättbebyggt område. Kommunen ansvarar för vägar inom tättbebyggt område

Malin sa...

Hej!
Ramlade in på din blogg efter att stallägaren länkat den. Jag har häst i medskogsbron och vi red idag en långtur bort till ortsjön och vi passerade då erat stall. Iaf så kom Hanna (stallägaren) in på denna blogg och att hon läst att de var så sura de som bor här och klagar på ridning, precis som du skrev.
Tänk att människor alltid ska finna någonting att klaga på...men kollar man upp lagen noga, ringer till både kommun och länsstyrelsen så får man bekräftat att man VISST får rida runt tex ortsjön. Samma sak runt sommartjärn där de satt upp "ridning förbjudet" skyltar, bara det att det är hemmagjorda som är beställd av Bergmans Reklam = icke giltigt. Naturligtvis ska man respektera varandra men det går åt båda håll. Så ibland får man helt enkelt vara lite bitchig och ge den där tanten pappret du hade utskrivet i bilen, och stå på dig :)