fredag 1 november 2013

Hästarna avmaskade

Dixie avmaskad, hon hade 300 EPG blodmask, hon grimaserade efter att ha fått avmaskningsmedlet...

Nova hade 500 EPG blodmask plus att hon hade bandmask, inge bra. Hon var oxå snäll att ge medlet, men såg ut att tycka det smakade illa...
 Kimberley, Stall LDs inhyrda ponny hade 900 EPG blodmask, det är mycket det. Vi avmaskade våra innan betet och dom hade väldigt lågt, runt 100 EPG. Så nu var det betydligt mera...

Nova är inte pigg, något är fel med henne. Igår när Ingela red henne så ville hon inte trava, hon liksom "dog av" och hade känts stapplig bak. Så dom skrittade hemåt. Jag gick igenom henne igårkväll, men hittade inget fel på benen, korset eller ryggen. Däremot när jag tryckte henne långt bak på magen då sparkade hon mot mig. Jag blev inte förvånad, hon har varit så förut och då alltid vid denna årstid. Hon är en känslig dam vår Nova, fast man inte kan tro det. Hon ser alltod så lugn och harmonisk ut, men skenet bedrar. Hoppas att det inte är något allvarligt med henne.

Imorse tyckte jag att hon var som vanligt, men idag mitt på dagen så hade hon var i ena ögat plus att det var till hälften stängt... Blir lite lätt orolig för finaste Novis.

Igår var Henke snäll och hjälpte oss att skotta ut grus på uppfarten, det blev bra. Nu ska vi bara beställa ett lass med finare grus och hä på...
Trevlig helg alla och håll tummarna att Nova blir fort frisk!

2 kommentarer :

Anonym sa...

Kanske dags att kalla på Maja? Hon trollar ju med Nova.

Anonym sa...

Kanske dags att kalla på Maja? Hon trollar ju med Nova.