måndag 25 juli 2011

Hästarna tillbaka till betet


Idag blev det lite av ett äventyr när vi tog tillbaka hästarna till betet. Det började redan vid Klissvägen, då två hundar sprang ut på bron... Alla hästarna blev rädda, både syrran på Nova och Lilly på Acke, flög i sadlarna, men båda satt skickligt kvar. Love, som jag gick med, kastade sig över ett dike så det ryckte till i min rygg. Inte vet jag, men det var som att det blev bättre i ryggen av knycket :-)
På bilden bredvid rider dom på ängen, det är Sidsjön som är i bakgrunden och Loves pannlugg i förgrunden, det vr så vackert... Tyvärr hade jag ingen kamera med mig så jag fick fota med mobilen, vilket inte blir så bra, synd.
Ritten för tjejerna fortsatte, medan jag drog med Love till hagen, han ville oxå hänga med på en ridtur. Han gnäggade nästan hela tiden, det låter som han gråter, han är så himla söt...
Nästa äventyr hände när syrran och Lilly galopperade i skogen. Nova blev i vanlig ordning rädd för något och slängde sig åt sidan, då fick Acke "spunk" och hade gjort världens bakutare, så Lilly flög fram på hans hals, men hon lyckades sitta kvar. Puh!!!
Sedan travade syrran fort så att Lilly skulle galoppera ( så hon inte skulle bli rädd att göra det), jaha då blir Nova rädd igen och slänger sig åt sidan. Och Acke brallar, men denna gång var Lilly mer beredd, så nu hade hon bättre balans och hann tillrättavisa honom.
Han verkar bli överladdad när han har vilat, skulle nog behöva ridas av ordentligt... Lilly blev såklart lite skärrad, men vid gott mod ändå. Jag frågade om vi skulle säga upp kontraktet och lämna tillbaka honom. Men det ville hon inte, men visar det sig att han fortsätter med bakutare, så är det ingen häst för oss, det bestämmer jag.

4 kommentarer :

Urra sa...

Jag måste oxå ha knäckt till nåt i ryggen när dom blev rädda men för mig blev det inge bra. Så nu blir det sängen och spikmattan, då är jag förhoppningsvis bra imorgon igen.

MoM sa...

Vilket äventyr! Grattis Lilly att du klarar av att sitta kvar när Acke gör en massa dumheter. Nu får du börja fostra honom.
Även Nova verka ha överloppsenergi som bär sig så ouppfostrat åt.
Hoppas Maria att din rygg ej blir sämre av Loves hastiga ryck. Vi håller tummarna.

Kerstin sa...

Vilken lite buse.. Nova alltså, som busar upp Acke så! Hi hi. Duktiga Lilly.

Kerstin sa...

Glömde ju! När jag hade så där grymt ont i ryggen för något år sedan och liksom bara hade förlikat mig med att det nog alltid skulle vara så. Lånade jag hem en riktig stor gammal bruksnordis, 1:a dagen jag red på honom höll jag på att avlida, han slog ner hovarna med sådan kraft att jag ärligt talat nästan höll på att svimma där uppe, dag 2 gjorde det om möjligt ännu ondare, men allt eftersom vi red den dagen så var det precis som om han rekade loss något i ryggen, så för varje steg så släppt smärtan mer och mer. Och sedan den dagen har jag inte alls haft lika ont, men om jag gör längre uppehåll med ridningen så kommer det tillbaka, så han lossade säkert på en MASSA spänningar i min rygg och som jag kan underhålla nu med ridningen. Så skönt! Hoppas din rygg blir bättre nu med, tack vare Love!