söndag 24 juli 2011

Acke visar en annan sida


Novas öron, Lukas som kör Love och syrran på Acke...

Jag följde med syrran och Lukas till stallet idag. Lukas körde Love, det gick hur bra som helst, Acke däremot var jättepigg, han höll på att krypa ur skinnet. Vi började att trava lite försiktigt på travbanan då sparkade han bakut i ren glädje. Sedan red syrran honom själv på travbanan när vi tog in dom andra två (jag red bara en liten stund, ryggen är inte helt kry), då hade han gjort ett par rejäla "brallningar". Han kunde inte skritta utan gick och trippade hela tiden, tror att syrran tyckte det var ganska kul (jag är glad att det var hon som red och inte någon av barnen).
Sedan bytte syrran häst och red Nova (hon var superseg)... Jag tog in Acke han stod och gnäggade efter Nova typ hela tiden och var ganska rastlös på gången. När jag skulle ta in honom i boxen, hade han lite svårt att lyssna på mig, jag fick säga till på skarpen. Han ville inte stå stilla och vänta medan Lukas flyttade Love åt sidan så vi kunde gå förbi. Varför han vara lite extra pigg och hade svårt att lyssna idag kan ju bero på att han har vilat i nästan en vecka, men jag tyckte inte om den sidan hos honom. Han blev väldigt stark när jag ledde honom i grimma och grimskaft...
En till sak som jag inte fattar är att nästan alla hästar blir helt tokiga i Nova. Mellen, Kimberly och nu Acke ska bara vara nära henne och gnäggar och håller på så fort dom inte ser henne, knasigt!!!
(Nova har börjat bajsa löst nu sedan vi tog dom till stallet, kan vara bra att lägga på minne. Hennes mage är ju lite känslig...)

2 kommentarer :

Urra sa...

En gång vände jag ju från er och då visade Acke tjurponnysidan, ville inte gå. Fast det löste sig utan större bekymmer. Han måste väl testa och se vem som bestämmer och den här matchen vann jag.

MoM sa...

Är du säker på att det bara är hästarna som år tokiga i Nova?
Kul att det gick bra för Lukas att köra Love. Han behöver också motion.