onsdag 17 juni 2009

Träning för Rosa


Jaha, då har man fått lära sig en massa nytt. Det bara snurrar i huve´t på mig...

1)Fick börja att lära mig hur jag skulle använda och hålla i repet, snurra tre gånger och på fjärde snärta till.
2)Lära mig få Nova att gå framåt, utan att dra i repet och stanna när jag stannar.
3)Hur jag ska göra för att hon ska hålla avstånd till mig.
4)Hur jag ska göra för att få henne att flytta för bakåt, håll fingrarna över nosryggen, öka trycket lite var tredje sekund, lätta på en gång hon flyttat. Flytta bakdelen, huvudet lite mot mig och tummen lätt vid virveln. Öka trycket var tredje sek, lätta när hon lyssnar. Flytta framdelen, då ska man hålla en hand vid ganaschen och den andra vid bogen. Huvudet ska vara från mig.

Alltid när hon gjort rätt ska man ge efter och vända ryggen till. När hon gäspar eller börjar tugga har det gått in.

Nu har jag lite nytt att öva på. Jag kände mig väldigt tafatt ska jag säga. Jag har också lite svårt för att ta det lugnt, vill gärna gå fort fram. Dessa övningar kanske är jättebra för mig. Jag blir tvungen att ta det lugnt, vänta in och hinna andas lite mellan övningarna.

Tyvärr upptäckte vi när jag skulle longera att hon haltade på höger bak. Man tror inte att det är sant, men så är det. Hon kan ha blivit sparkad i hagen. Nu är det bara för mycket skador.
Fortsätter det så här med skada efter skada, så ger jag snart upp!

Håll tummarna att det bara var nåt tillfälligt...

3 kommentarer :

Jörgen sa...

Håller tummarna jag också! Du var jätteduktig på Parelli-träningen. Det var ju faktiskt första gången för dig, glöm inte det...

Urra sa...

Jag tycker det är jättebra att du sköter den där träningen så vi får en lyhörd häst. Tror det är bäst att överlåta till dig så kan jag lyssna och ta in, jag skulle inte ha tålamod. Det är säkert superbra, men alldeles för tålamodskrävande för mig.

Konstigt nog eftersom jag är mer introvärt (precis som Nova).

Jag hoppas verkligen bara att det är nåt ömslag från hagen eller när hon har gått.

Nypan sa...

Jag håller tummarna jag oxå.
Har funderat lite på gårdagen: kan hon ha sträckt sig när hon stod och sparkade efter flugorna igår? Med tanke på att hon har stått ett tag och kanske är lite stel.
Hur som helst så blir det nog bra.
Var rädd om varandra, "live your dream" and "Keep it safe"

Kram
\Anette