lördag 20 juni 2009

Stackars Nova...


Så här pigg och glad vill vi ha henne (foto: Anette Nyberg)

Vad är det som händer? Vad har vi gjort för fel, som är så otursdrabbade? Ska det va så här att ha häst?
Ja, det är många funderingar som snurrar i mitt huvud just nu...
Novis är nämligen stapplig och stel i bakdelen, dessutom bubblar det massor i magen. Hon ömmar när man tar längre bak under magen, mot virveln. Hon har ingen feber och är på bra humör.
Vid alla skador hon haft har vi gjort precis som veterinären sagt. Vila, när hon ska vila. Promenerat med henne när det ska promeneras. Lindat, när det ska lindas, luftas, när det ska luftas. Ja, vi är faktiskt otroligt noggranna.
Äntligen är såret läkt och fint. Ja,ha då händer det här.
Vad kan det va för fel? Vad kan ha hänt? Syrran har pratat med veterinären hon tror det kan va en lindrig korsförlamning. Så nu går Nova i en liten sjukhage igen.

Som ni ser är det ganska jobbigt just nu. Jag har häst för att det är underbart att umgås med djur. Och för att få avkoppling i vardagen. Men just nu är det faktiskt bara bekymmersamt. Vi skulle nog inte skaffat nån ny häst...

Man brukar säga att det kan bara bli bättre, men nu börjar jag faktiskt misströsta...

Tack, syrran för att du avstod att fira midsommar med din familj uppe i Huljen, för att vara hemma och kunna kolla till Nova.
(Tack till dig också Henke, för att du "står ut med allt"...)

3 kommentarer :

Hanna sa...

Hej Maria. Jag mailade med Ulrika här igår. Fy vilken otur ni har, tycker så synd om er och kan ju inte alls förstå vad det är för fel. :/

Förhoppningsvis så är det en korsförlamning som släpper snart och sen kan hon få gå på bete och så kan ni börja träna igen. :) Det är klart att det ska vara roligt med hästarna, det är ju därför man håller på.

Jag hör av mig om jag kommer på något som kan vara till hjälp! Kram på er allihopa. //Hanna

Nypan sa...

Hoppas att det går över fort, annars kan du komma och låna Lilleman av mig.
Tror att han har rätt horsenality för dig, ni är ju båda extroverta.
Så om nu Nova ska stå ett tag så får du mer än gärna komma till oss och träna.

Kram
\Anette

Anita sa...

I hästarnas värld finns ju inte helger som midsommar och jul... Rätt som det är så händer det oväntade. Häromkvällen fick min Viktor ont i magen. Andra gången på 20 år. Van vid bete, van vid att vara ute. Han får torrt hö morron och kväll för att balansera magen men det händer ändå. Sommaren är lurig - den är inte bara grönbete och sol. Tänker på er.
Anita