lördag 9 augusti 2014

Semestern är slut

Ja, då har jag börjat jobba igen! Semestern har gått jättefort, men den har varit helt underbar. Juli har varit den varmaste månaden sedan 1944, pust!  Jag har tillbringat i princip hela semestern här hemma på Ranch LD och verkligen varit ledig.
Vår altan blev färdig i början av semestern, så den har vi verkligen njutit av, utsikten är fantastisk... Hästhagar åt alla håll, det kan inte bli bättre!

Nova, har inte varit helt fräsch i trav och galopp tyvärr, och vi fick inte tid hos vterinären förrän i slutet av juli. Vi har ändå ridit på, men såklart lite lugnare, lite tråkigt när man varit ledig och allt...
Det har varit varmt och många flugor som besvärat henne, men dom har ändå haft det bra med fina, stora beteshagar som dom har flyttat runt i.
Jag har varit iväg och tränat lite, men vi har tappat mycket av smidighet och schvung, vilket såklart inte är konstigt. Det blir till att börja om igen, men det är vi vana vid.

Veterinär Per såg att Nova höll igen lite, lite på vänster fram, hon ömmade lite på bogen, så hon ska masseras och ridas som vanligt. Inga större fel alltså, känns bra att dela häst med syrran som har en så bra känsla när något inte står helt rätt till med hästarna!

Dixie, har blivit mycket tränad i somma och gått från klarhet till klarhet. Vår tränare Elena och syrran har tränat henne flera dagar i veckan och det har verkligen givit resultat. Skritten och traven har varit bra ett längre tag nu och igår när vi var iväg och tränade släppte hon i galoppen oxå. Jag visste faktiskt inte att hon hade en sådan fin och bärande galopp, syrran var riktigt, riktigt nöjd. Träning ger verkligen resultat :-) Lilly har skött uteritterna och konditionsträningarna av henne. Lilly och Dixie ser ut att trivas bra ihop, och Lilly är väldigt förtjust och nöjd med "Dixielina"!

Hon har nu varit snäll i all hantering ett längre tag, man kan nu göra iordning henne i boxen utan att vara rädd för att bli sparkad eller biten! Ska bli intressant att se vad som händer när hästarna flyttar över till vinterhagen och in i stallet igen, om hon fortsätter att vara snäll och harmonisk, håll tummarna!

Love, önskar jag att jag hann med mera. Han blir lite väl åsidosatt, vilket han såklart inte mår bra av. Hans hosta och luftrör har varit sämre än någonsin denna sommar. Vi fick ett luftrörsvidgandemedel av veterinären som han ska få, hoppas att det hjälper honom att bli bättre. Han bör oxå motioneras mera såklart...
Linn har de senaste veckorna tagit väl hand om och motionerat honom. Det har gått jättebra, han har varit pigg och alert, jag tror att han gillar när Linn rider och pysslar om honom. Precis som han gjorde när Lilly var mindre och kunde rida honom.
Tyvärr får nog Linn mindre tid för honom när sommarlovet är slut och jag har börjat inse att jag inte hinner med honom. Ida rider ett par dagar i veckan, men han behöver ridas/köras mera. Vi får se hur vi ska lösa detta...

Ranch LD, formas mer och mer, Henke och syrran jobbar och står i. Maskinhallen är snart färdig och ridplanen jobbas det för fullt med. Jag längtar så tills den är färdig, tänk vad lyxigt att ha en egen ridplan!

Som ni förstår känner jag mig utvilad och hoppas på att vara laddad inför höstens mörker och allt annat...


Karln min och Lilly njuter av utsikten till gemensamma favoritlåten Trace Adkins "Days like this"

1 kommentar :

MoM sa...

Åh, vad härligt att du uppdaterar din blogg. Älskar att följa dina inlägg på LD. Dessutom alla dessa fina bilder.
Maria, vii är starka. Vi SKA klara av hösten också. Kram