måndag 13 maj 2013

Ett fantastiskt dressyrpass

Har varit på NRF och ridit mitt bästa dressyrpass hittills på Nova, för Elena.

Jag har ju svårast med galopparbetet, då jag spänner mig och vrider min kropp i höger varv. Så idag tog vi bara ett kortare travpass, så att jag skulle ha lite mera ork i galoppen. Det var nog bra det, för det gick riktigt, riktigt bra!

Jag red på en stor volt, skänkelvikning i trav, sedan en galoppfattning då det var viktigt att Nova skulle ta för sig ordentligt.

Därefter fick jag öka och minska volten i galopp samtidigt som Nova skulle gå i riktigt kort galopp. Shit vad häftigt det var, har aldrig fått till en sådan kort galopp samtodigt som hon jobbade helt rätt igenom hela kroppen, coolt!

Vänster varv gick som vanligt bättre, i det varvet sitter jag bättre. I höger varv fick jag ett bra tips, jag ska dra bak ytter (vänster) axel rejält och hålla vänster handen låg och stilla. I dom galoppsprång som jag fick till sitsen så fick vi även till en kort och fin galopp i höger varv.

Vi avslutade med att jag skulle rida på en stor åtta i kort, kort trav. Nova fick till ett otroligt fint arbete och det kändes så bra.

Tack Elena för ett underbart träningspass. Jag fick t.o.m beröm av min käre far och mor efter ridpasset. Synd att jag inte hade filmkameran med mig. Men jag får njuta av känslan istället, kanske lika bra det.

2 kommentarer :

MoM sa...

En nöjd Maria efter ett dressyrpass, det hör inte till vanligheterna. Klapp på axeln till dig för att det såg så bra ut.
Nova är så himla fin nu, hon glänser i både päls och psyke.

Urra sa...

Jag blir lite sur att du inte hade med dig kameran, hade verkligen velat se era framsteg. Så kul för dig att det kändes bra.

Berodde nog främst på hoppningen i lördags att hon gick så bra ;-)