lördag 15 februari 2014

Dixie och sadlar

Inte lätt det här med sadlar... Kommer inte alls ihåg att det var så här under min ungdomstid, då köpte man en sadel som passade ;-) Ändå tävlade vi på ganska hög nivå och hästarna gick bra...

Nu är det mestadels skogsridning som gäller, men inte sjutton hittar vi en sadel som passar vår Dixie, detta gör mig frustrerad :-(
Vi måste ha provat runt tjugo sadlar på henne, alla glider fram. Och ja, vi använder svanskappa, men den är så spänd efter ridturen att jag tycker synd om henne.
Karolina på Cheval har hjälpt oss med detta. Just nu har vi Novas hoppsadel, Knights på henne. Den sitter bra, men igår efter en hård ridtur i skogen med mycket trav och galopp tyckte jag att svanskappan satt hårdare än innan ridturen. Vad ska vi göra???
Kan det bli bättre med vissa sadeljordar? Någon som vet? Jag tar gärna emot tips och förslag!

Vi har även en Pessoa Amo till salu, som vi skickade efter på Blocket! Tyvärr passade den inte Dixie, kanske någon som är intresserad av den?

Annars har jag varit hemma från jobbet ett par dagar denna vecka. Huvudvärk, trött och oro i magen. Sjuk eller lite utarbetad, jag vet inte, men hemma har jag varit i alla fall och det var välbehövligt!

Nu är det helg och jag tänker rida, pyssla i stallet och vila:-)

Karln min håller på att spackla och måla i vårt numera avdelade garage. Det ska bli ett rum till honom och ett litet rum som ska bli omklädningsrum med hästkäder, det kommer att bli så bra :-)

Trevlig helg alla!
Torsdagmorgon hemma på LD, fotot taget från farstukvisten!

4 kommentarer :

MoM sa...

Ni får rida henne barbacka. Svårt men billigt blir det.
Passa på att vila upp dig i helgen så att kroppen känner sig bättre.

Urra sa...

Idag satt sadeln riktigt bra, fast det var inte så mkt nerförsbackar, kanske därför.

Kerstin sa...

Ahh, dessa sadlar! Kan bara hålla med, vad har hänt med sadlarna eller hästarna under åren?! Är hon överbyggd, rund eller varför glider de fram? Jag kan tycka att sadlarna glider lite på Hero när han har sina dagar där han hetsar mkt, så helt plötsligt sitter jag fram på manken känns det som. Sadelgjordar kan hjälpa, svängda eller med lite större mitten den, inte magplatta men jag tror du förstår..

Maria sa...

Kerstin, Dixie är lite väl rund om magen, tror att det är därför som sadlarna glider fram. Tack för tipset om sadelgjord! Vi får väl ta och införskaffa en sådan och prova på henne... Hon blir dyr i prylfronten vår lilla tjej:-(