lördag 3 oktober 2015

Avmaskade


Nu är alla tre hästarna avmaskade. Vi har tagit träckprov på hästarna och Nova hade över 700 EPG, Dixie hade bara 25 och Love hade 0. Men vi har rådfrågat med distriktsveterinärerna och dom rekommenderade oss att avmaska alla hästarna med medel som tar alla maskar. Vi är extremt rädda för mask efter att Starlin gick bort och det visade sig att han hade väldigt mycket bandmask (det var inte det som var orsak till hans bortgång)...
Nu får hästarna gå i hagen dom går i nu och på måndag byter vi hage till dom. Sedan ska det köras med beteshacken i hagarna slå skithögarna slås sönder, då överlever inte äggen!

För övrigt har det varit en bra dag idag.
Lilly, Dixie,...

...Nova och jag red ut på en fin förmiddagsridtur i höstsolen! Inte så ofta dotra och jag rider/träffas nu för tiden, då hon har fullt upp med plugg och kompisar :-(

Syrran var oxå med och hade en lycklig Love i grimskaftet! Sedan har syrran och jag fixat med vinterhagen och jag har börjat förbereda en till vinterhage. Som jag förresten hoppas att karln min med hjälp av far min ska bygga ett vindskydd till hästarna i. Vi får väl se om stallägarna har någon ritning till detta :-) Solen har strålat hela dagen, så himla apskönt, fler sånna lördagar tack!

1 kommentar :

MoM sa...

Inte bara lördagar ska vara fin. Inte så dumt med söndagar heller.
Gud vad ni fixar och trixar på detta LD. Hästarna har det snart bättre än er själva, ha ha.